Pages

May 13, 2009

Pemecatan Nizar

Sekadar Berkongsi Dari Minda Pelajar Undang-undang

Berkenaan dengan penagguhan yang telah di benarkan dari Mahkamah Rayuan, ini telah memberi kesan yang mendalam di dalam minda rakyat terhadap kekukuhan dan ketelsan institusi kehakimanpada hari ini.

Menurut Perlembaaan Negara (Federal Constitution), terdapat dasar utama yang ditekankan di dalam Perlembagaan kita ini. Dasar tesebut adalah 'Separtion of Power' (Pemisahan Kuasa). Dasar 'Seperation of Power' ini melibatkan pengasinan kuasa antara Exsekutif, Kehakiman (Judiciary) dan Paliament (Legislative).

Berdasarkan kepada 'Seperation of Power', ia bermakna apa-apa keputusan yang telah ditetapkan oleh mana-mana dari Exsercutive, atau Legislative atau Judiciary, di boleh dicampur tangan oleh mana-mana pihak luar. Sebagai contoh, apabila judiciary telah menetapkan sesuatu keputusan, maka exsecutive atau legislative (parliament) tidak boleh campurtangan dengan mana-mana keputusan yang telah dibuat oleh Judiciay, iaitu mahkamah.

Namun, berdasarkan kepada keputusan Mahkamah Rayuan yang menerima 'injunksi' (penangguhan) dari pihak perayu (Dr. Zambry) terhadap keputusan dari Mahkamah Tinggi yang menetapkan bahawa Ir. Nizar adalah merupakan Menteri Besar yang sah adalah tidak releven dan menunjukkan bahawa terdapat unsur-unsur campurtangan dari pihak luar.

Ini kerana, hal ini berlaku menyebabkan timbulnya persoalan dan cakap-cakap belakang dikalangan pengamal undang-undang. Maka, sekali lagi, imej institusi Kehakiman atau judiciary system tercalar dan diragui setelah apa yang berlaku terhadap Tun Salleh Abbas pada tahun 1988 dimana kebanyakan Kes-kes kerajaan yang dibawa ke mahkamah tewas atau kalah.

Maka, disini, boleh disimpulkan bahawa keputusan dari Mahkamah Rayuan adalah merupakan hasil dari campurtangan dari pihak 'Exsecutive'. Sedangkan, telah termakud didalam Common Law dan Federal Constitution sendiri bahawa institusi kehakiman adalah penafsir undang-undang dan independence. ini kerana, dalam masa hanya 2 jam, mahkamah rayuan boleh menagguh sesuka hati keputusan dari mahkamah Tinggi.

Walaupun terdapat satu sistem yang lain, dinamakan sebagai 'Judicial Precedence', dimana mahkamah yang lagi tinggi dari mahkamah sebelumnya, mempunyai kuasa untuk mengubah keputusan dari mahkamah yang lebih rendah dari kedudukannya.

"Susunan mahkamah : (Mahkamah Magistret --> Mahkamah Sesyen --> Mahkamah Tinggi --> Mahkamah Rayuan --> Mahkamah Persekutuan)"

Berdasarkan maklumat tentang kedudukan mahkamah diatas, walaupun mahkamah Tinggi berada lebih rendah dari Mahkamah Rayuan, namaun, untuk membuat sebarang keputusan, Mahkamah Rayuan hendaklah mengikut dan terikat dengan beberapa prosedur sebelum sesuatu keputusan itu dibuat. melihat kepada perkara yang berlaku sekarang, mustahil bagi mahkamah dapat membuat sesuatu keputusan dalam masa yang singkat. iaitu hanya 2 jam sahaja. melainkan, keputusan tersebut tidak mengikut prosedur yang sebenarnya.

Dan, tidak mustahil juga dikatakan bahawa ia adalah merupakan campurtangan dari ketua Hakim negara sendiri, Yang Amat Arif Zaki. Apa-apa pun, semakin hari, institusi kehakiman negara semakin merosot dan menjunam prestasinya. Dan sebagai pelajar Undang-undang, saya pun terasa tempiasnya kerana bagi kami, kami berasa amat malu untuk mengaku pelajar undang-undang kerana persepsi masyarakat terhadap mengamal undang-undang semakin goyah. Oleh itu, sama-samalah kita menegakkan Hukum Allah, agar segala kekeliruan dan kacau bilau dapat diselesaikan dengan segera.

Wallahua'lam

Hak cipta adalah terpelihara.

Ditulis sendiri dari minda ‘Hujjati_Qalam’

No comments: