Pages

May 11, 2011

Sudah Dipasarkan!!



Cepat-cepat!! Sekarang Sudah Dilancarkan...



"Ayat-Ayat Kahwin Muda"



Alhamdulillah!
Sekarang ini, Buku ini sudah siap!
Baru sahaja dilancarkan!



Setiap pembelian E-Book "Ayat-ayat Kahwin Muda" akan mendapat :


1) 6 DVD Percuma





2) Prosedur Sebelum Kahwin



3) Petua Kesihatan Wanita




Boleh rujuk ke laman web ini untuk maklumat selanjutnya.


http://www.kahwinmuda.com



Apr 19, 2011

UP-DATE SEMASA !!!


UP-DATE SEMASA !!!




E-BOOK : NOTA BERKAHWIN SEMASA

BELAJAR atau Di USIA MUDA

(Dari Pelajar Untuk Pelajar)




Alhamdullilah... Syukur pada Allah..



Akhirnya E-Book Ini Sudah Siap!



Sekarang cuma tinggal proses 'editing' dan

'design'
sahaja.




Akan keluar pada akhir bulan April

ini.




Buku ini telah di pandang sisi oleh :


1) Prof. Dato' Dr. Sidek Baba - (Seorang Pakar Motivasi yang terkenal)


2) Al-Fadhil Ustaz Dato' Hamidon - (Mantan Timb. Rektor UIAM)


(Bersama Prof. Dato Dr. Sidek Baba)


Dan di semak oleh :


1) Al-Fadhil Ustaz Hamid Jusoh Al-Butri - (Pensyarah UIAM-Fakulti Undang-undang - Dari Jabatan Undang-undang Jenayah Dalam Islam)

2) Assistant. Prof. Dr. Noraini Hashim - (Pensyarah UIAM - Fakulti Undang-undang - Dari Jabatan Undang-undang Keluarga Sivil dan Islam)

3) Assistant. Prof. Dr. Ramizah Muhammad - (Pensyarah UIAM - Fakulti Undang-undang - Dari Jabatan Undang-undang Keluarga Sivil dan Islam)



Kandungan E-Book ini adalah :


1) Cara-cara @ tips meminta Izin daripada Ibu Bapa untuk Kahwin

2) Ciri-ciri Calon Suami dan Isteri


3) Bagaimana mahu mencari dan mengumpul duit sebagai seorang pelajar.


4) Cabaran dan Kelebihan Berkahwin Semasa Belajar


5) Persediaan-persediaan untuk majlis perkahwinan (Bermula dari 12 Bulan Sebelum Tarikh Nikah)


6) Peranan dan tanggungjawab seorang Suami dan Isteri


7) Tips untuk Ibu Mengandung


8) Prosedure-prosedure untuk Kahwin (borang-borang dan Ujian Test HIV)


9) Dan, macam-macam lagi..........................................................
.




Tunggu!!!


Kepada sesiapa yang membeli E-Book ini, pihak kami juga akan memberikan Video Rakaman Sesi Interview, Secara Percuma, bersama dengan :


1) Professor Dato' Dr. Sidek Baba

2) Al-Fadhil Ustaz Dato' Hamidon Abd. Hamid

3) Al-Fadhil Ustaz Hamid Jusoh Al-Butri

4) Assistant. Prof. Dr. Noraini Hashim

5) Assistant. Prof. Dr. Ramizah Muhammad

6) Temuramah khas bersama Pasangan Pelajar Yang Berkahwin.



*Nota :

InsyaAllah, akan dilancarkan dalam masa 2 minggu dari sekarang, iaitu Akhir Bulan April ini...

Nantikan Kemunculannya.....

Tempahan akan dibuka... Dan, terdapat juga tawaran untuk Affiliate.


Wallahua'lam


Hubungi Saya :

H/p : 013-3428675

E-Mail : hujjati@gmail.com



Apr 13, 2011

Aku Bengang!


Aku Bengang!




Kenapa kita agak risau dengan kata-kata orang kat belakang? Adakah ia benar-benar menjejaskan jumlah nasi kita makan setiap hari?

Adakah ia akan membuatkan kita semakin kurus kerana kelaparan?


Begitu bodoh sekali kita sekiranya kita membiarkan diri kita terseksa kerana kita terus-menerus berfikir apa yang orang cakap-cakap tentang hal kita dibelakang.


Wal hal, sebelum ini, di saat kita susah batang hidung mereka pun tidak nampak.


Namun, bila kita senang mudah sahaja ada orang yang berkata-kata dan mengumpat pasal kita!


Apa kejadah mereka semua ini?

Tidak ada kerja je?
Atau memang kerja mereka mengumpat dan berkata-kata buruk tentang orang?

Ahhh!!

Banganglah! Bodoh! Bahlol....!!!!


Tahi Hidung Masin!!!




Inilah ungkapan yang sering kita lontarkan apabila kita berada di situasi yang sangat tertekan. Hati kita mula menjadi sensitif apabila orang mula-mula bercakap tentang hal kita.


Namun, kita tidak sedang bahawa kita juga pernah melakukan perkara yang sama terhadap orang lain. Semasa itu, kita sedikit pun tidak ada perasaan malu untuk menuduh dan bercakap-cakap hal orang lain.




Padahal, kita sebenarnya akan mengalami perkara yang sama sekiranya ia berlaku kepada kita. Bahkan, lebih lagi.


Kita akan mengamuk tak tentu hala dan akan terasa mahu menikam sahaja terhadap sesiapa yang membawa mulut pasal kita.


Yang kelebihan pada diri orang, kita tidak nampak. Yang nampak adalah keburukan dan gosip tentang diri orang. Padahal, keburukan diri sendiri kita tak pernah duduk seketika untuk memikirkan.


Tiada kerja lain dalam satu hari, melainkan hanyalah bercakap-cakap tentang hal keburukan dan kelemahan orang. Diri kita yang sudah busuk dan teruk itu, kita tak perasan. Bau busuk orang yang beribu batu kita boleh berbau.


Gajah di depan mata, tidak nampak. Kuman di sebarang laut, nampak dengan jelas.


Kalau dah dasar hati busuk, nak buat macam mane. Ia pasti busuk!


Namun, apakan daya. Kita tak sedar apa yang kita buat. Memang sedap bila mengata kat orang, tapi, bila diri sendiri yang kana barulah kita kenal langit itu tinggi dan bumi ini luas.


PENYELESAIAN


Sudah menjadi lumrah dan tabiat manusia unuk melihat kelemahan dan kekurangan orang. Kita terlalu sibuk dengan hal peribadi orang lain sehinggakan hal kita sendiri kita lupakan.





Sebab itulah, seorang wali Allah, yang bernama 'Rabiatul Adawiyah' jarang sekali berbicara dan beliau banyak menghabiskan masanya untuk memikirkan tentang hal dirinya sendiri.


Ya! Memang benar sekali...!!


Apabila kita sibuk menghitungkan kesilapan dan dosa-dosa kita kelmarin, kita pasti akan terlupa untuk memikirkan tentang hal orang lain. Bahkan, dosa-dosa kita kelmarin, tidak cukup untuk kita fikirkan dalam masa 1 hari.


Tidak lagi di campur dengan dosa-dosa dan titik-titik hitam yang kita lakukan pada zaman lampau.






Ya Allah, hanya engkaulah yang tahu siapakah aku yang sebenarnya.....


Umar al-Khattab pernah menangis teresak-esak mengenangkan segala kesalahan dan kesilapannya yang terdahulu. Sayup-sayup kedengan suara tangisan anak perempuannya kita beliau melangkah pergi meninggalkan anaknya di dalam lubang.


Bahkan, hakikat kesilapan dan kesalahan inilah yang membuatkan Umar al-Khattab terus menerus berdoa dan bermunajat kepada Allah. Beliau merasakan bahawa 'Tangisan' anaknya itu masih basah dan segar difikirannya. Bagaikan semalam peristiwa itu berlaku.


Ya.... Inilah dia...





Inilah dia kuasa penyesalan!


Yang dapat memberikan kita suatu kekuatan setelah kita melakukan kesilapan.


Namun, kita tidak mampu untuk merasai sedemikian. Kerana hati kita terlalu kotor!


Hati kita terlalu keras! Bagaimana mungkin kita akan dapat memikirkan kesilapan dan kesalahan diri kita.


Malu sungguh dengan diri kita.





Sedarlah. Sedarlah duhai diri ini. Masih ada lagi sinar harapan yang menunggu dihadapan sana.


Yakinlah.....


“…Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku.” (Yusuf:86)







Apr 11, 2011

Observation / Pemerhatian Adalah Salah Satu Cabang Ilmu


Observation / Pemerhatian

Adalah Salah Satu Cabang Ilmu





Observation adalah merupakan salah satu cabang ilmu yang sangat penting untuk kita pelajari. Ini kerana, ilmu observation ini dapat memberikan kita satu panduan yang cukup luas dalam memahami 'Law of Human Nature" dalam kehidupan kita seharian.


Kenapa saya cakap sebegitu?


Sekiranya wujud persoalan sebegini dalam diri anda, maka ketahuilah bahawa anda sendiri memang mempunyai 'sistem observation'.

Secara keseluruhannya, boleh dikatakan bahawa semua orang mempunyai 'sistem observation' dalam diri mereka. Namun, tahap dan level sesebuah 'sistem observation' tersebut membuatkan setiap individu itu membuat penilaian atau mendapat hasil penilaian yang berbeza antara satu sama lain.


Perbezaan 'sistem observation' yang ada dalam diri individu itu adalah berdasarkan kepada tahap pengalaman dan ilmu pengetahuan seseorang itu.



Semakin berpengalaman seseorang itu, semakin tepat dan cepat dia mendapat hasil daripada Observationnya. Akan tetapi, tanpa Ilmu ia belum cukup untuk mendapatkan satu hasil yang memuaskan setelah 'Observation' dilakukan.

Sebab itulah, ilmu menjadi panduan dan balutan kepada kesempurnaan 'Observation' yang kita lakukan. Dan, ada juga ulama yang mengatakan bahawa, Ilmu Pemerhatian ini adalah merupakan 'Ilmu Hikmah' setelah mana seseorang itu sentiasa membuat pemerhatian terhadap kehebatan dan kekuasaan Allah.




Jadi, sebab itulah ramai dikalangan Ulama-ulama terdahulu yang banyak menghabiskan masa mereka untuk bersunyi-sunyian dan bersuluk seketika di pinggir hutan atau dimana sahaja, semata-mata mencari 'Hikmah Observation'. Ini kerana, dengan Ilmu sahaja, tidak cukup.

Oleh itu, untuk mendapatkan 'Hikmah Observation' ini, kedua-dua perkara hendaklah bergerak seiring antara satu-sama lain. Antara Ilmu dan Pengalaman. Pengalaman adalah hakikat dan Ilmu itu adalah kesempurnaan sesuatu hakikat.






Kenapa saya berkata demikian?


Entahlah.

Mungkin kerana, ia adalah berdasarkan kepada pengalaman.


Socrates, seorang ahli Falsafah Greek yang terkenal ketika itu, banyak menghabiskan masanya untuk memerhati dan membuat penilaian. Berdasarkan 'Observation' beliau, maka beliau mati dengan kekejaman Ahli Politik yang berasa tergugat dengan 'Kuasa Observation' Socrates.




Antara falsafah yang menarik minat saya adalah apabila Socrates menggabung antara ilmu Logik dan Ilmu Sains Metafizik.

Ilmu Logik itu datang daripada pemerhatian secara logik berdasarkan kepada persekitaran dan setelah ia diamati secara mendalam, maka ia akan membawa kita kepada terjumpanya Ilmu Metafizik.



Apakah ilmu metafizik?


Ilmu Metafizik adalah satu ilmu di luar kiraan fizik. Dalam erti kata lain, ilmu yang tidak dapat di kira dengan Fizik. Dengan kata mudah, ilmu alam Ghaib. Penemuan ilmu Ghaib inilah yang membawa kepada Falsafah Socrates yang menyatakan bahawa wujudnya 'Ketuhanan' dalam sistem alam.

Maka, sebab itulah Socrates dibunuh. Salah satu sebab kenapa Socrates dibunuh adalah kerana Socrates menganut agama, tidak seperti agama masyarakat Greek anuti. Oleh itu, dia dibunuh dengan racun.



Saat-saat malam terakhirnya, datang seorang pembantunya untuk membebaskan Socrates di penjara. Namun, Socrates menolak pelawaan untuk melarikan diri dari penjara. Bahkan dia memilih untuk terus tinggal kerana beberapa alasan :


"we must consider whether we ought to follow your advice or not.... it has always been my nature never to accept advice from any of my friends unless reflection shows that it is the best course that reason offers."

"I cannot abandon the arguments which I used to hold in the past simply because this accident has happened to me ; they seem to me to be much as they were, and I respect and regard the same arguments now as before. So unless we can find better arguments on this ocassion, you can be quite sure that I shall not agree with you..."


Betapa tingginya pemahaman Socrates setelah beliau melalui sesuatu perkara itu berdasarkan kepada 'Observation' yang beliau miliki. 'Sistem Observation' beliau sangat hebat dan maju sekali.


Walaupun ada peluang, namun keyakinannya terhadap 'Hujahnya' itu tetap dipertahankan sehingga menyebabkan nyawanya dicabut oleh orang.


Harus ingat, Socrates bukan dibunuh oleh Para Politik, namun masyarakat Greek ketika itu mengambil keputusan ke atasnya setelah perbicaraan umum dijalankan di hadapan masyarakat Greek.


Oleh kerana kefahaman Socrates terlampau tinggi dan sukar untuk difahami, maka ia menyebabkan masyarakat tersalah faham dan menjatuhkan hukuman mati ke atas Socrates. Setelah Socrates mati, barulah masyarakat sedar tentang kesilapan mereka selama ini. Setelah itu, barulah orang mula membongkar satu-persatu ilmu Socrates.


Melalui Ilmu 'Observation', ia akan menyingkap segala rahsia yang berada di alam sunyi.


Sebab itu, apabila kita diam dan sambil melakukan 'Observation' maka segala yang tersembunyi akan terzahir dan seterusnya kita akan dapat membaca sesuatu perkara itu melalui penilaian.



Saya kurang jelas. Bagaimanakah ia berlaku?


Saya ingin bagi perumpaan. Cuba anda bayangkan, di sana terdapat seseorang polis yang sedang berdiri ditengah-tengah jalan raya dan sedang membuat sekatan jalan raya.




Akan tetapi, bagaimanakah Polis tersebut dapat membuat keputusan yang agak tepat samada untuk menahan seseorang itu untuk dibuat pemeriksaan lebih lanjut ataupun tidak?

Dengan hanya memandang ke arah rupanya, Polis dapat buat keputusan samada mahu memberhentikan kenderaan tersebut ataupun tidak.



Pernah tak anda melalui pengalaman sebegini?


Ia adalah berdasarkan kepada Pengalaman dan diiringi pula dengan Ilmu pengetahuan untuk melengkapkan lagi keputusan penilaian yang dibuat.

Sekiranya kita baca kitab-kitab Fiqh 4 mazhab, kita akan dapati bahawa kehebatan ulama' - ulama' dalam mengeluarkan sesuatu hukum berdasarkan kepada perkara yang belum lagi menjangkaui pemahaman masyarakat ketika itu berdasarkan kepada 'Observation'.


Melalui 'Observation' inilah, maka lahirnya Sains. Sains bermula apabila wujudnya theory. Dan theory itu wujud sebagai satu kesimpulan dan hasil daripada proses 'Observation'.


Kefahaman melalui 'Observation' inilah yang membawa kepada penemuan 'Daya Gravity' oleh Isaac Newton setelah Isaac Newton berehat-rehat dibawah sepohon pokok dan kemudiannya 1 biji epal jatuh ke-atasnya.

Proses pemerhatian / 'Observation' yang dilakukan oleh Isaac Newton melibatkan sebiji epal yang jatuh dari pohon. Secara ringkasnya, 'Observation' itu dilakukan ke atas situasi sekeliling dan kemudiannya akan lahirnya sesuatu keputusan ataupun theory. Setelah theory itu dibuat kajian mendalam (further research) maka ia dinamakan sebagai Sains.


Secara keseluruhannya, hampir ramai dikalangan ulama-ulama kita yang memang mendalami dan mahir dalam ilmu 'Observation' ini. Maka, tidak hairanlah juga kenapa ada diantara mereka yang gemar dengan panorama hutan dan rimba serta keindahan langit dan bumi ciptaan Allah.

Imam Ghazali, Ibnu Arabi, Ibnu Sina, Al-Khindi, dan ramai lagi ulama-ulama yang mendalami dan menguasai ilmu 'Observation' ini.


Sebab itulah, ia menjadi satu alasan kepada Ustaz Azhar Idrus dalam dunia photografi. Kerana, dengan 1 gambar, ia akan memberi 1 juta makna dan penilaian yang tersendiri.





Kesimpulan :


Oleh itu, saya hanya ingin mengajak rakan-rakan pembaca sekalian untuk menajankan 'Sistem Observation' kita melalui latihan-latihan yang simple kerana ia sangat-sangat memberi faedah dan kelebihan yang sangat banyak.



Faedah dan kelebihannya sangat sukar saya nak huraikan hanya dalam 1 artikel ini. Bahkan, ia memerlukan banyak artikel untuk menerangkan kepenting dan kelebihan 'Observation' ini.

Jadi, latihan-latihan yang simple yang boleh anda lakukan adalah sangat mudah dan ia memang berada di sekeliling kita setiap hari.

Saranan saya, antara 'Observation' yang boleh anda lakukan :


1) Ketika anda makan di cafe :

Cuba perhatikan cara orang di sekeliling anda makan ketika anda sedang menunggu makanan anda tempah itu siap. Sudah tentu, cara orang lapar makan cukup berbeza.

Dan, cara orang makan ketika menonton televisyen cukup berbeza. Kerana minda mereka terbahagi kepada dua. Dan, pembahagian minda tersebut akan terpancar kepada seluruh muka dan anggota badan.


Malah, kita juga dapat tengok orang makan perlahan-lahan. Itu, akan membantu kita untuk memahami samada :

a. perutnya sudah kenyang, atau
b. makanan tersebut tidak sedap dan dia terpaksa menghabiskannya, atau
c. fikirannya sedang melayang-layang atau sedang mengelamun.


2) Ketika anda berada di dalam Tren or Komuter Keretapi

Cuba tengok cara dan gelagat orang sekeliling. Berikan pemerhatian dan tumpuan sepenuhnya kenapa orang disekeliling anda merespon dan membuat sesuatu reaksi.

Saya selalu perhati cara orang buat sesuatu perkara kerana apa yang dilakukan orang lain itu, mampu memberikan saya pengalaman yang saya tidak dapat laluinya samada Positif ataupun Negatif.


3) Ketika berjalan pergi ke kuliah atau pulang ke kelas.



Perhatikan langit dan awam.


4) Melalui tulisan dan nota-nota rakan anda

Saya selalu pinjam nota power point rakan-rakan saya dan saya fotocopy nota mereka. Ada di antara mereka yang pandai melukis dan berkarya.

Ketika membaca nota mereka, kita akan ketahui bilakah masa atau saat fikiran mereka melayang-layang atau fokus mereka lari daripada apa yang Pensyarah sedang mengajar dihadapan kelas.

Bagaimana?

Dengan melihat 'Kartun-kartun' atau 'Dialog Monolog Dalaman' yang dilukis ke atas kertas tersebut. Ini kerana, susunan nota tersebut berselang-seli dengan nota yang dicatat dan lukisan dan karya beliau.


5) Gaya orang berjalan

Terdapat pelbagai gaya dan cara orang berjalan. Sekiranya kita dapat memahai kenapa dan sebab terhadap sesuatu perkara yang berlaku dipersekitaran, maka kita akan terus dapat jawapan terhadap persoalan tersebut.




InsyaAllah, untuk post yang akan datang, akan menyusul tentang topik kepentingan dan kelebihan observation.


To be continued.....


Wallahua'lam


Nota :

Artikel ini adalah sekadar luahan, pandangan dan pengalaman saya. Jadi, sekiranya ada salah silap, minta maaf.

Moga Allah sama-sama memberikan kepada kita keupayaaan minda sebegini dan ilmu-NYA yang cukup luas.

Amin.


Dari Minda :

Hujjati Qalam




Apr 7, 2011

Ciri-ciri Lelaki Di Sukai Isteri



Ciri-Ciri Lelaki Di Sukai Isteri




1) Lelaki yang tabah. Tidak mudah hilang akal bila menghadapi masalah dan tidak bingung atau kalut bila menghadapi suasana menekan, kesuntukan masa, atau cemas.

2) Lelaki yang berwawasan. Tidak melakukan sesuatu tanpa merancang. Objketif dan cekal dalam mengejar cita-citanya. Masa digunakan untuk perkara yang produktif.

3) Lelaki yang baik. Tidak suka hidup berfoya. Taat kepada suruhan agama. Tidak berjudi, berzina atau minum arak.

4) Lelaki yang sopan. Tahu menghormati orang tua serta pandai mengambil hati.

5) Lelaki yang mengasihi. Walaupun mungkin dia tidak menyatakan kasihnya pada Isterinya itu. Satu masa, Isteri berharap agar lelaki ini akan meluahkan perasaan kasihnya itu.

6) Lelaki yang ceria. Boleh berjenaka dan berkongsi cerita. Tidak selalu sugul dan berkerut-kerut dahinya



Itulah 6 tip mengenai ciri-ciri lelaki yang disukai Isteri. Selepas ni bolehlah anda cuba-cuba untuk mendalaminya dan memahami dengan lebih mendalam supaya anda bersedia untuk mengharungi saat-saat bahagia.




InsyaAllah,


Wallahua'lam


Hujjati Qalam



Apr 4, 2011

Kekeliruan Undang-undang 'Sumpah' Dalam Islam



Kekeliruan Undang-undang 'Sumpah Dalam Islam'





Saat ini, tringin untuk saya kongsikan dengan para pembaca blog H sekalian. Sebentar tadi, saya terbaca beberapa komen tentang permasalahan dan kekeliruan tentang 'Sumpah'. Secara ringkasnya, setelah membaca, apa yang saya kesalnya adalah, ia jelas menunjukkan betapa ceteknya ilmu pengetahuan dikalangan kita tentang sesuatu perkara, tetapi still mahu nak bagi komen dan pendapat. Ada pepatah yang terkenal pernah saya jumpa :
A wise man said that :

"It's better for us to shut up rather than to speak as it will show our stupidity"

Baiklah, apakah itu sumpah? Sumpah dalam bahasa Arab ialah al-Aiman (الأيمان) yang merupakan jamak dari perkataan al-Yamin (اليمين). Pada asalnya ia bererti tangan kerana untuk bersumpah, masyarakat Arab lazimnya mengangkat tangan kanan mereka.

Tapi, dari sudut istilahnya, sumpah itu bermaksud menguatkan perkara yang disumpah dengan mengemukakan sesuatu yang agung secara khusus. Atau, dalam erti kata lain, kita bersumpah dengan nama ALLAH bahawa apa yang kita dakwa atau nafi itu adalah benar.



Malah, ia juga membawa makna sesuatu yang dibuat secara bersungguh-sungguh untuk mengukuhkan, menguatkan dan menyokong kenyataan-kenyataan kita supaya kebenaran dapat diterima oleh pihak kedua Sekarang, kita sudah faham tentang apa itu sumpah dari sudut Islam.

Kemudian, mari kita lihat pula siapakah yang perlu buat sumpah ini?



Adakah setiap orang boleh buat sumpah?

Dalam konteks perbincangan kita ini, kita sedang berbincang tentang 'Sumpah' yang berkaitan dengan "Prosedure Di Mahkamah". Jadi, mana-mana sumpah yang kita buat time kita bercakap dengan rakan-rakan atau kawan-kawan, maka tidak termasuk dalam perbincangan kita. Ada faham?


Memandangkan saya tidak mahu bincang panjang, cuma saya nak terangkan tentang tanggung jawab siapakah yang perlu buat Sumpah.


Dalam konteks seseorang yang menuduh seseorang yang lain, maka orang yang menuduh itu hendaklah membawa 'Bukti' atau 'Evidence' untuk menyokong dakwaan tersebut.
Seperti mana yang telah di sediakan oleh Akta Undang-undang Keterangan Mahkamah Syariah [SYARIAH COURT EVIDENCE (FEDERAL TERRITORIES) ACT 1997]

Seksyen 72 menyatakan :

The burden to produce evidence in a civil case lies on the person who alleges or asserts a fact (al-Mudda‘ii) and the person who takes the oath to deny or disputes a fact (al-Mudda‘a ‘alaih).


Tanggungjawab seseorang untuk menyediakan
'Bukti' terletak pada bahu orang yang membuat tuduhan, dan orang yang kena tuduh pula hendaklah 'Mengangkat Sumpah' untuk menafikannya.


Jika kita perhatikan betol-betol, peruntukan Seksyen 72 di atas memang di ambil dari sebuah Hadith Rasulullah yang soheh. Bahkan, peruntukan Seksyen 72 tersebut adalah sama dengan Hadith tersebut.


Penjelasan :

Contohnya : A tuduh B menceroboh biliknya. A hendaklah membawa bukti. Setelah bukti itu dibawa ke mahkamah, kemudian barulah B boleh angkat sumpah.


Kesimpulan :


Kita tidak boleh menyalahkan seseorang yang kena tuduh itu kerana dia tidak membuat sumpah. Kita kena faham, orang yang perlu buat sumpah, bukanlah orang yang membuat menuduh (A)! Tapi, yang perlu buat sumpah adalah B!



Bukan A!



Kalaulah undang-undang sebegini dibenarkan, maka mudahlah kita nak dakwa orang dekat mahkamah! Cukup sekadar kita 'Bersumpah' sahaja! Ini terang-terang SALAH!



Belum bawa apa-apa bukti, kita dah suruh orang lain bersumpah. Jadi, sebelum kita nak tuduh orang, gunalah cara yang telah ditetapkan. Agar, kita tidak terbabas dengan apa yang kita lakukan.



Wallahua'lam




Dari Minda : Hujjati Qalam




Baru Umur 13-14 Tahun..... Jadi Samseng dan Penyamun


Baru Umur 13 - 14 Tahun.....

Jadi Samseng dan Penyamun!!!




[Kosmo] KUALA LUMPUR - Tiga remaja perempuan boleh dianggap samseng apabila mereka ditahan selepas bertindak ganas memukul dan menyamun seorang murid perempuan tahun enam dalam kejadian di kawasan Sentul di sini Rabu lalu.

Difahamkan, dalam kejadian pukul 4 petang itu mangsa yang dikenali sebagai Melur, 12, mengalami lebam-lebam di seluruh badan akibat ditendang, dipukul hingga lembik, rambutnya ditarik dan kepalanya dihentak ke lantai.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, kejadian berlaku apabila tiga suspek berusia di antara 14 dan 15 tahun tersebut datang ke rumah mangsa ketika pelajar itu sedang menonton televisyen bersendirian di rumahnya.

Ketika kejadian, ibu anak sulung daripada dua beradik itu keluar bekerja manakala adiknya ke sekolah.

Katanya, sebaik dapat membuka pintu rumah dengan menendangnya, suspek terus memukul mangsa.

"Tidak cukup dengan itu, suspek turut menarik rambut dan memukul seluruh badan mangsa dengan tangan hingga mangsa tidak berdaya.

"Suspek turut memaki hamun dan marah terhadap mangsa selain salah seorang suspek yang 'naik hantu' bertindak menghentak kepalanya ke lantai hingga benjol," katanya kepada Kosmo!. - Nur Aishah dan Firdaus


Nota :


kah kah kah ...... IKUT SUKA AKU LA ....... kah kah kah

kah kah kah ...... KAU PEDULI APA ............ kah kahkah

kah kah kah ...... LANTAK KAU LA AKU NAK JADI APA ........... kah kah kah

woit.......... BODOH........... kah kah kah

kah kah kah ........ MAK AYAH AKU PUN TAK MARAH ........ kah kah kah

kah kah kah ........ ABANG AKU BUAT TAK TAU JE ......... kah kah kah

woit...... APASAL KO AMIK KISAH......... kah kah kah


Pesanan :

Inilah remaja zaman sekarang.

Ingatkan lelaki je macam nih.... Tapi, sekarang nih, sama je..

Inilah akibatnya sekiranya Mak & Bapak tak amik kesah..

Inilah kesannya apabila abang dan kakak buat-buat tak tahu...







Mar 25, 2011

Bagaimanakah Undang-undag 'Evidence' Dilaksanakan?



Bagaimanakah Undang-undang 'Evidence'
Dilaksanakan?





Sebelum membaca tulisan ini, saya minta agar anda kosongkan minda anda terlebih dahulu. Inilah untuk memastikan pembacaan tulisan ini tidak diganggu oleh apa yang telah ada dalam minda anda tentang isu ini.


Baiklah, dalam sistem "Judiciary' atau 'Kehakiman', sesuatu kes yang dibawa masuk ke dalam mahkamah tidak lari dari 2 perkara, iaitu :


1) Kes Sivil (Civil Case)

2) Kes Jenayah (Criminal Case)


Maka, sudah jelas di sini bahawa, terdapat 2 cabang atau klasifikasi kes apabila ia dibawa masuk ke dalam mahkamah.
Jadi, timbul persoalan di sini. Bagaimanakah pula dengan 'Tahap Pembuktian' yang diperlukan terhadap sesuatu kes itu?

Di sini, ia mempunyai 'Tahap Pembuktian' yang berbeza antara 'Kes Sivil' dan 'Kes Jenayah'. 'Tahap Pembuktian' ini menjadi kayu ukur kepada Pendakwaya atau Plaintiff untuk mensabitkan kesalahan 'Orang Tertuduh' atau 'Defendant'.


Oleh itu, tahap pembuktian bagi :

1) Kes Sivil adalah sekadar 'Balance of Probabilities' - iaitu pembuktian sekadar imbangan kebarangkalian.

(Sekiranya kes anda lebih condong ke arah anda sebanyak 51% , maka ia sudah cukup untuk anda menang dalam kes tersebut)


2) Kes Jenayah adalah bukti yang musti sampai tahap 'Beyond Reasonable Doubt' or 'Beyond Any Shadow of Doubt' - iaitu pembuktian secara melangkaui sebarang keraguan.

(Sekiranya ada sedikit fakta yang meragukan, maka 'Orang Tertuduh' adalah dikira TIDAK BERSALAH)


Jadi, apa yang menarik di sini adalah, saya ingin kongsikan dengan anda tentang 'Tahap Pembuktian Bagi Kes Jenayah'. Iaitu : - "Beyond Any Shadow of Doubt".

Adalah amat penting sekali bagi Pihak Pendakwaraya untuk membuktikan sesuatu Kes Jenayah itu pada tahap pembuktian 'Beyond Any Shadow of Doubt'.


Oleh itu, segala bukti-bukti dan evidence-evidence yang dibawa masuk ke dalam mahkamah hendaklah dapat membuktikan kes tersebut secara tepat, perfect dan melangkaui sebarang keraguan.
Sebagai Contoh :


Seorang gadis, Umi telah membuat laporan Polis bahawa dirinya telah di rogol dan di liwat. Maka, di dalam laporan tersebut, nama Ibrahim telah disebut sebagai 'Orang Tertuduh' atau 'Suspect'. Malah, dalam tuduhan tersebut, tiada saksi di laporkan nampak kejadian tersebut berlaku.

Kemudian, Ibrahim didakwa di mahkamah atas dua kesalahan :

1) Merogol

2) Meliwat





Maka, semasa kes itu di bicarakan di dalam mahkamah, segala bukti dan evidence telah di bawa masuk untuk menyokong dakwaan bahawa Ibrahim telah merogol dan meliwat Umi.

Antaranya, terdapat laporan perubatan or 'Medical Report' yang menyatakan bahawa :

1) Terdapat kesan koyakan selaput 'Dara' pada kemaluan mangsa.

2)
Terdapat kesan air mani pada kemaluan mangsa.


3)
Terdapat kesan jolokan pada dubur mangsa.


4)
Terdapat kesan air mani pada dubur mangsa.




Nah!!

Apakah pandangan anda sekiranya anda yang menjadi Hakim dalam perbicaraan ini?


Dengan bukti yang berada di atas, sudah pasti anda akan terus merasakan bahawa Ibrahim yang melakukannya. Bukan?


Tunggu!!


Bukan semudah itu untuk kita menjatuhkan hukuman pada seseorang. Apabila ia melibatkan bahan bukti dan evidence, maka kita kena lihat ianya dengan betol-betol agar kita tidak tersalah dalam membuat keputusan.


Hujahan Yang Perlu Diteliti Oleh Hakim Adalah Seperti Berikut :



1) Terdapat kesan koyakan selaput 'Dara' pada kemaluan mangsa.

Persoalan yang timbul, adakah kesan koyakan tersebut disebabkan oleh perbuatan Suspek yang merogolnya?


Jika kesan koyakan selaput dara itu disebabkan oleh Suspek, adakah Suspek itu benar-benar melakukan penetrasi dengan memasukkan kemaluannya ke dalam kemaluan Mangsa? Dalam erti kata lain, adakah 'Penetrasi' dengan zakar Suspek betol berlaku?



Atau koyakan selaput dara tersebut disebabkan oleh kesan aktiviti tangan Suspek? atau mungkin juga kesan tangan Mangsa sendiri?



Ini kerana, harus diingat, selaput dara adalah tisu yang sangat nipis dan sensitif. Maka, ia mudah sahaja terkoyak tanpa memerlukan wujudnya aktiviti 'Penetrasi' untuk mengoyakkannya, seperti akibat daripada :


1) bersukan,

2) membuat kerja berat,

3) senaman gymnastik,


4) Aktiviti tangan (mastuburasi/onani)


5) dan bermacam-macam lagi......




2) Terdapat kesan air mani pada kemaluan mangsa.


Tunggu!

Ada kesan mani, bukan bermakna kita terus menghukum Ibrahim. Adakah dengan hanya wujudnya air mani di kemaluan Umi, maka kita katakan Ibrahim yang Rogol?



TIDAK!! Tunggu dahulu!!


Kita kena tengok dahulu samada Air Mani itu berada dimana? Samada di dalam 'Faraj' Umi atau sekadar di luar Faraj? Atau sekadar dibibir 'Faraj' sahaja?


Kenapa perlu tanya semua ini?



Kerana, sesiapa sahaja mungkin boleh letakkan Air Mani orang lain di Farajnya dan menuduh orang lain merogolnya! Kerana duit, orang sanggup nak buat apa sahaja, terutamanya pada zaman sekarang ini. Banyak kes macam ini berlaku disebabkan ganjaran dan habuan duit bernilai berjuta-juta ringgit.


Sekiranya benarlah sample air mani itu di ambil dari dalam Faraj Umi, so, kena check dahulu samada Air mani itu adalah benar-benar kepunyaan Ibrahim atau LELAKI LAIN?




Ujian DNA perlu dibuat!



Selepas ujian DNA dibuat keatas semple berkenaan, didapati terdapat DNA tiga lagi LELAKI LAIN yang ditandakan sebagai X, Y dan Z. Maka, terdapat 4 orang yang terlibat.





Ini sudah timbul keraguan BESAR nih!!


Ini kerana dalam polis report, Umi cakap dia hanya diRogol oleh Ibrahim sahaja. Tapi, terdapat 3 lagi DNA LELAKI LAIN di kemaluannya?



3) Terdapat kesan jolokan pada dubur mangsa.
4) Terdapat kesan air mani pada dubur mangsa.


Baiklah, berdasarkan bukti DNA tadi yang menyatakan ada lagi 3 individu lelaki lain yang terlibat, jadi TIDAK boleh kita katakan bahawa kesan jolokan di dubur Mangsa, Umi, di sebabkan oleh jolokan zakar Ibrahim.


Ini SALAH!!


Mana boleh kita terus katakan Ibrahim yang buat, sedangkan 3 individu lain bebas diluar sana tanpa disiasat?


Baiklah.... Katakan sahaja sekiranya Ibrahim memang individu yang merogol mangsa.

Tetapi, dengan kehadiran keputusan DNA yang menyatakan ada 3 individu lain, maka TIDAK boleh kita terus sabitkan Ibrahim yang LIWAT Umi...!!
Ini memang terang salah! Mungkin individu X yang liwat...!! Atau Datuk Z yang liwat..

Atau, mungkin si Mangsa memasukkan benda 'LAIN' ke dalam duburnya untuk menyalahkan Suspek, seperti memasukkan :

1) Timun,


2) Terung,


3) Carrot..



Kesimpulannya :



Dalam kes yang saya analogikan di atas menunjukkan bahawa bukti-bukti dan evidence yang tepat tanpa wujudnya sebarang keraguan adalah sangat penting untuk mensabitkan kesalahan Suspek. Malah, bukti-bukti juga haruslah relevan dan tiada keraguan ke atasnya.


Sekiranya wujudnya evidence-evidence dan bukti-bukti yang tidak masuk akal, maka terus terang bahawa bukti tersebut TIDAK BOLEH digunakan dan WAJIB di TOLAK tepi. Biarpun dengan membawa 71 bukti sekalipun, sekiranya TIDAK RELEVEN, maka TIDAK BOLEH di TERIMA.


Sekiranya seseorang itu menerima Bukti or Evidence seperti itu, maka jelaslah bahawa ada something wrong yang berlaku disebalik sandiwara yang sedang dijalankan! Dan kalaulah dia menggunakan Bukti dan Evident seperti itu untuk menjatuhkan hukuman pada seseorang, maka dia MEMANG JAHIL!!




Wallahua'lam

Dari Minda :


Hujjati Qalam





Mar 23, 2011

"Cepat la awak... Rogol la saya nih...!!"



"Cepat la awak..... Rogol la saya nih..!!!"





Apabila kes-kes rogol banyak terdapat di dada akhbar, saya mula keliru..


"Ape sal jadi camni? Pelik betol....."
"Dah ada bini, nak rogol orang lagi....."


Bahkan, saya bertambah pelik macam mane seorang anak gadis di rogol oleh seorang lelaki yang sama sebanyak 5 - 6 kali berturut-turut...


"Ohh, patutla kena tuduh rogol.... Pompuan tu bergaduh dengan lelaki tu..." bisik hati kecil ku..
"Pastu, bila bergaduh and nak marah kat lelaki tu, baru bagitahu keluarga... Then, si ayah pula buat report polis sebab buat seks dengan anaknya yang bawah umor..." kah kah kah... geli hati rasanya bila tengok senario yang berlaku sekarang...


Kenape report?


"Yelah, apa lagi.... nak tutup malu sebab perut anak dah boroi membesar..." "Kalau report, sekurang-kurangnya ada alasan..."


Orang Tanya : "Eh, kenapa dengan Laila tu? Perut membuncit semacam tuh?"

Bapak Jawab : "Laila kena Rogol....."



Ya Allah...

Pening kepala dibuatnya...


Untuk pengetahuan semua, telah diperuntukkan dibawah Akta Kanun Keseksaan (Penal Code) dimana Seksyen 375 Kanun Keseksaan bagitahu :

375. A man is said to commit “rape” who, ..... , has sexual intercourse with a woman under circumstances falling under any of the following descriptions :
(a) against her will;

(b) without her consent;

(c) with her consent, when her consent has been obtained by putting her in fear of death or hurt to herself or any other
person, or obtained under a misconception of fact and the
man knows or has reason to believe that the consent was
given in consequence of such misconception;

(d) with her consent, when the man knows that he is not her
husband, and her consent is given because she believes
that he is another man to whom she is or believes herself
to be lawfully married or to whom she would consent;

(e) with her consent, when, at the time of giving such consent,
she is unable to understand the nature and consequences
of that to which she gives consent;

(f) with or without her consent, when she is under sixteen (16) years of age.

Jadi, jelaslah di sini, kalau seseorang itu melakukan hubungan seks dengan gadis bawah umur, maka secara 'automatic' dia akan di dakwa atas kesalahan 'Rape'... Tidak kiralah samaada gadis tersebut 'rela' atau 'dipaksa'


Malah, jika diperhatikan betul-betul peruntukan di atas kes Rogol hanyalah dikenakan kepada seseorang yang melakukan hubungan seks tanpa 'Rela'.


Namun, tiada pula hukuman atau peruntukan yang disediakan di dalam Penal Code ini bagi mereka yang melakukan hubungan seks dengan 'Rela'. Maka, jelaslah bahawa undang-undang Penal Code ini tidak selari dengan kehendak Islam. Bahkan, andai seorang lelaki itu membuat hubungan 'Seks' dengan seorang gadis secara 'Rela', maka ia tidak dianggap sebagai salah!



"Kalau hendak bercakap tentang undang-undang, susah nak ubah..... kena tunggu jadi ahli parliament dulu la...."

So? "Apa kata kalau kita tengok pula kenapa boleh jadi kes Rogol nih...."



Cuba perhatikan betul-betul gambar rajah di bawah :






Berdasarkan kepada gambar-gambar di atas, cuba bagitahu kepada saya....


"Apa yang anda fikirkan? Agak menghairahkan, bukan?"


Ini baru sebahagian dari gambar-gambar yang boleh saya tunjukkan.......


Saya yakin dan percaya, hakikat sebenar diluar sana lebih lagi 'seksi' dan 'panas' sekali pemakaiannya..

Jadi, sekiranya dengan hanya melihat gambar yang tidak seberapa itu sudah 'mengiurkan', apatah lagi sekiranya ia betol-betol berada dihadapan mata?


Kita tidak boleh menyalah seekor kucing yang mencuri ikan di atas meja kerana di sebabkan ke alpaan kita untuk menutupnya dibawah tudung saji.



Bukanlah saya bermaksud untuk mempertahankan golongan lelaki yang 'merogol' wanita. Namun, anda tidak sedari duhai Wanita, bahawa anda juga turut menyumbang terhadap kejadian kes 'Rogol' tersebut.. Mungkin anda boleh bercakap :

"Selama ni I pakai ketat-ketat pun, ok je..... boleh terbelah-belah lagi ha.."


Memanglah ok...

Tapi, anda tidak tahu apa yang lelaki itu lakukan setelah nafsunya bergolak apabila melihat betapa seksinya anda... Dan, tidak sewenang-wenangnya orang lain menjadi mangsa akibat anda yang telah membangkit nafsu seorang lelaki yang 'Gila'!



Jadi, solusinya?


Maka, tugas untuk mengawal dan mendidik soal pemakaian wanita ini, bukanlah hanya terletak pada bahu wanita semata-mata. Bahkan, ia juga menjadi satu tanggungjawab yang sangat berat juga pada LELAKI sebenarnya.

Menjadi tugas seorang :

1) Abang
2) Adik LELAKI
3) Ayah
4) Datuk

untuk menegur dan membimbing wanita. Jadi, ayuhlah duhai Abang-abang, Adik-adik LELAKI, Ayah dan juga Datuk sekalian untuk melihat kembali cara pemakaian :

1) Adik PEREMPUAN kita
2) KAKAK kita
3) EMAK kita
4) NENEK kita


samada mereka ini betul-betul memakai pakaian mengikut kehendak Islam.


Jangan salahkan orang lain sekiranya adik atau kakak anda diperkosa andai anda sendiri gagal untuk memperbaiki cara pemakaian mereka yang menjolokkan mata.




Wallahua'lam


Dari Minda :


Hujjati Qalam