Pages

Dec 17, 2010

Think Big...! You Get Big...!


Think Big...! You Get Big...!



Berfikiran besar, anda akan mendapat besar. Ungkapan ini sering kali saya guna pakai untuk menghadapi saat-saat kesukaran di dalam hidup saya. Boleh di katakan, ungkapan ini sering menjadi penyejuk hati saya dikala kecewa.

Memang tidak dapat di nafikan, dugaan dan cabaran sering silih berganti. Malah, masaalah perjuangan dan konflik dalaman sering membuatkan saya jatuh semangat. Akan tetapi, kata-kata inilah yang menjadi konkrit kepada pembangunan semangat saya.

Berfikiran besar bukanlah bermaksud mempunyai angan-angan 'mat jening'

Malah, berfikiran besar bukanlah untuk menjadikan kita bersikap 'takabbur' dan membesarkan diri.




Namun, ketahuilah duhai sahabat, apabila saya berfikiran besar, saya dapat rasakan bahawa saya mampu lakukannya. Saya boleh buat!

"Yes.... you can do it!"

Itulah ungkapan yang selalu saya katakan pada diri saya terutamanya ketika berdiri di depan cermin. Apabila datang perasaan tersebut, maka dengan sendirinya saya akan rasa bersemangat!

Bersemangat untuk terus bangun! Bangun untuk membuktikan saya boleh buat. Malah, bangun untuk membuktikan kepada sesiapa yang ingin melemahkan saya dan mahu melihat saya terus jatuh tersungkur.

"Rise And Rise Again, Utill The Sheep Become A Lion"


Memang betul saya lemah. Memang benar saya mempunyai kekurangan dan tidak sempurna. Saya akui fakta tersebut.

Namun, saya tidak akan membiarkan kelemahan yang ada pada diri saya ini menguasai apa-apa kelebihan dan keistimewaan yang saya miliki...! Seharusnya, kita hendaklah membiarkan kelebihan yang kita miliki itu lebih menonjol dan seterusnya menutupi kelemahan saya.

I Think Big! I Got Big...!!


Jadi, buat apa saya nak hiraukan orang yang cuba menjatuhkan saya dan melemahkan semangat saya? Bahkan, saya patut berterima kasih kepada mereka. Ini kerana perbuatan serta tindakan mereka yang memberi tekanan, kesusahan, kepahitan, dan kesulitan terhadap saya, menjadikan saya seorang yang matang.

Bahkan bersedia untuk berhadapan dengan cabaran yang lebih besar! Menambahkan lagi keyakinan di dalam diri saya dan membuatkan saya berjiwa besar!



Alhamdulillah.

Syukur kepada Allah. Benarlah! Di dalam kesusahan (kesulitan & kepayahan) itu, terselit kesenangan (hikmah).

Sebutir permata @ berlian yang bernilai, tidak akan terhasil melainkan setelah melalui proses tekanan yang tinggi di dalam perut bumi. Begitu jugalah dengan manusia, orang yang hebat tidak akan terhasil kecuali setelah melalui liku-liku kepayahan dan kesulitan serta tekanan yang tinggi di dalam hidupnya.


Wallahua'alm

Dari Minda :

Hujjati Qalam

Dec 15, 2010

Cinta...

Cinta...





Cinta adalah anugerah. Namun, bagaimanakah kita menghargai perasaan Cinta itu? Apakah nilai yang sanggup kita bayar untuk mendapatkan Cinta?

Cinta. Ia bukanlah di pinta. Namun, ia datang sendiri. Tidak mengenal siapa. Tidak juga mengenal umur. Siapa sahaja boleh mengalami perasaan Cinta. Cuma, keadaannya sahaja yang berbeza. Hanya empunya badan sahaja yang tahu kemanisan dan nikmat Cinta.

Cinta pada rupa, tidak berkekalan. Kadang kala rupa boleh membawa bencana. Rupa juga boleh menyebabkan hati kita tidak tenang kerana asyik takut dan bimbang jika di kebas orang.



Rupa juga bisa membuatkan kita kabur dan hilang pertimbangan. Sebab itu, susah dan agak bahaya memilih rupa semata-mata kerana hidup pasti merana. Betapa banyak kes-kes orang yang kecewa apabila memilih rupa dan luaran semata-mata.

Owhh, Cinta... Betapa perit dan pedihnya penangan mu!! Namun, AWAS! Jangan sesekali membiarkan mata anda di kaburi oleh rupa-paras dalam membuat pilihan dan keputusan. Pilihlah yang terbaik, kerana kita hanya mempunyai 1 sahaja peluang untuk memilih.


Wallahua'lam


Dari Minda :

Hujjati Qalam

Dec 14, 2010

Sepatutnya Kita Begini....

Sepatutnya Kita Begini....






Adalah penting bagi mahasiswa untuk memainkan peranan sebagai agen pengubah kepada dasar-dasar yang bertentangan kepada keinginan msyarakat seiring dengan ilmu yang mereka perolehi di pusat-pusat pengajian tinggi.

Pun begitu, kerajaan begitu takut dan bimbang untuk menyiarkan berita-berita dan liputan yang menyeluruh kepada masyarakat kita di Malaysia tentang rusuhan Pelajar-pelajar di Landon.

Jarang sekali kita dengar liputan samada dari akhbar-akhbar tempatan ataupun berita dari televisyen mengenai apa yang telah berlaku di Landon. Ini kerana, Kerajaan Malaysia takut sekiranya rusuhan dan demonstrasi di London itu memberi semangat yang membara kepada Pelajar-pelajar di Malaysia untuk turut mengadakan bantahan terhadap kenaikan harga Minyak dan Barang-barang mentah.

Jika di lihat, tidak sia-sialah Kerajaan pimpinan Dato Seri Najib mengambil APCO sebagai penasihat. Ia berkesan dan berjaya dalam memanipulasikan minda rakyat melalui media liputan dan akhbar tempatan.


Sedikit liputan mengenai apa yang telah berlaku di sana, para pelajar Universiti-universiti di London memprotes kenaikan harga yuran tahunan universiti dari 3000 pound kepada 9000 pound setahun. Ini bermakna mereka perlu membayar sebanyak RM 42 000 setahun untuk yuran universiti.

Malah, kerajaan Britain juga telah memotong sebanyak 40% dari bantuan pengajaran dan pembelajaran untuk setiap universiti. Kita bagaimana? Berapa banyak sudah kerajaan telah memotong bujet atau peruntukan setiap universiti. Apa yang telah kita lakukan?

Bahkan pula, kenaikan minyak dan barang mentah memberi impak besar kepada kenaikan banyak barangan lain. Ini juga akan memberi kesan dan beban kepada pelajar. Apa yang kita lakukan?


Lihatlah sedikit sebanyak foto yang dibawah menunjukkan betapa beraninya anak muda (Pelajar Universiti di UK) berjuang untuk melawan kerajaan yang telah menindas rakyat.


















Nota :

Kita bagaimana?
Adakah kita begitu sensitif macam mereka?
Kita Muslim tapi mereka tidak, kenapa mereka lebih hebat?
Fikir-fikirkan lah...


Wallahua'lam

Dari Minda

Hujjati Qalam

Dec 10, 2010

World War 3?

World War 3?


Recently, it is quiet shock to know that we are having our World War 3. How on earth this could be happened? It cannot be imagined that the World War 3 are going to be happened. As such, it is necessary for us to know what had happened in recently especially when it involved with our neighborhood countries.

The conflicts between North Korean and South Korea should be settled down by the United Nation, although it seemed to be quite difficult in the presence of the ‘VETO’ power by the 5 permanent members of United Nation. (US, Russia, UK, China, France)

However, sadly enough that the US Government, acting as world police, trying to put the both conflicting parties in the hot zone by having a joint military drills with South Korea. Their interference actually meaningless for the sake of both parties and in fact, it will become worst.

If the problems cannot be solved, it would affect the stability of the economic currency and the relationships among the Asians countries. Of course, there will be some of the Asian will support or vote for, either, South Korea or North Korea. And, it will lead to the separation and disparity among the Asian countries.

This what the US and other Western countries waited for and they really love to see Asian countries fight each other so that they can control the Asian people in their hand.

However, as a result, we as a Malaysia, part of the Asian, will also be affected by this conflicts and it will caused chaos and a lot of trouble in Asian market business.

The reason is that, a war between North and South Korea, actually, will give a big impact to many Asian countries and it will cause instability in the Asians. People are afraid to invest and having trading transaction as the Asian market are slow, not safe and insecure by reason of War.

Therefore it is really material that the war should be avoided at the first place, otherwise the Asians countries should bear the consequences.

Actually, if we indentified properly from the facts and circumstances, it shows that there are hidden agendas why the US Government get involved and wish to interfere in this matter. It can be said that the US Government have their own interest in creating a war.

That’s why the US Troops kindly enough to assist the South Korea by having a joint military drills.

However, bear in mind that, the US Government would not assist or give their help for free. There are always an exchange for what they had given. So, it can say that they are not really sincere in helping other for what had done in Iraq and Afghanistan.

US Government declared war against terrorist toward Afghanistan and Iraq, but actually their truly intention is to exploit the uranium, oil and gas over the land. The declaration against terrorism was just a platform to legalize their unlawful action.

In a nutshell, the Asians should play their role for seeking a peace declaration or mutual agreement between North and South Korea in order to resolve the conflicts for the sake of Asian.


Written By :
- Ash -
a.k.a. : Hujjati Qalam

Dec 8, 2010

Minda Yang Bergerak (Minda Pemimpin atau Pengikut)


Minda Yang Bergerak....






Terdapat perbezaan antara minda yang memproses dengan minda yang tidak memproses. Bezanya antara dua minda ini kebiasaannya akan membentuk impak yang besar di dalam masyarakat. Kebiasaannya, minda yang bergerak inilah yang akan menguasai minda yang statik.


Kenapa? Kebiasaannya, minda yang bergerak ini terletak pada individu yang mempunyai ciri-ciri kepimpinan dan mampu untuk pergi ke hadapan untuk memimpin masyarakat.


Apakah yang di maksudkan dengan minda yang bergerak?


Minda yang bergerak itu adalah minda yang selalu memproses keadaan sekeliling, suka memerhati dan membuat penilaian berdasarkan pemikiran beliau. Orang jenis ini kebiasaannya mempunyai pandangan yang lain dari kebanyakan orang. Dia mampu untuk melihat sesuatu itu dalam dua (atau lebih) sudut yang berbeza dalam satu masa. Ini sangat hebat!


Malah, orang jenis ini juga sebenarnya agak sukar untuk di pengaruhi oleh orang lain kerana ia mempunyai pendirian yang teguh di dalam dirinya. Tetapi, ia suka untuk mempengaruhi orang kebanyakan atau orang yang berada disekelilingnya terhadap idea-ideanya.


Kadang-kala, cara pemikirannya juga berada agak diluar garisan dan sukar untuk dilihat oleh kebanyakan orang. Akan tetapi, kebiasaannya orang akan akan mula memahami dan menerimanya pada akhirnya. Dan ketika itulah, orang akan sedar bahawa dia adalah benar.


Ini banyak berlaku kepada takoh-tokoh dan pemimipin-pemimpin terkemuka di dunia. Contohnya, Hitler. Mungkin pada zaman dahulu Dunia mengkeji tindakan Hitler terhadap pembunuhan beramai-ramai puak Yahudi. Namun, sekarang orang mula menyedari bahawa tindakan Hitler itu ada benarnya setelah melihat kekejaman Yahudi sekarang ini.


Pemikiran yang kreatif, innovative dan ‘outside the box’ ini tercetusnya dari minda yang sentiasa bergerak dan bergerak dalam memproses dan menilai apa yang berada di sekelilingnya.Dalam erti kata lain, ia terhasil dari minda yang selalu berfikir dan memerah otak dalam membuat penilaian.


Minda yang selalu berfikir ini terbentuk sekiranya :


1) mempunyai ilmu pengetahuan yang luas dan sentiasa mahu meneroka ilmu atau perkara yang baru.


2) banyak latihan dalam berfikir dan merenung serta membuat analisa dan penilaian. Latihan berfikir inilah akan membuatkan seseorang itu berlajar dari pengalamannya.





Hal ini menyebabkan sesorang itu sentiasa mempersoalkan dirinya sendiri tentang sesuatu isu yang baru dibaca, di lihat, di dengari atau di dapatinya. Ia akan terus menyoal kenapa dan bagaimanakah ia terjadi, siapakah yang terlibat dan apakah punca-puncanya.


Manakala, orang yang mempunyai minda yang statik ini pula di lihat lebih sesuai berada di tahap pengikut. Dalam erti kata lain, ia lebih suka untuk menurut arahan daripada mengeluarkan arahan. Sebab itu, orang yang mempunyai pemikiran seperti ini tidak sesuai untuk menjadi pemimpin.


Namun, sekiranya orang seperti ini dijadikan pemimpin, dia hanya akan mengikut sahaja rentak perjalanan seperti mana orang-orang yang terdahulu lakukan. Contohnya, sekiranya ia memegang sesuatu pertubuhan atau persatuan, cara atau corak pembawakan persatuan tersebut akan sama dengan apa yang dibawa oleh ketua atau pimpinan yang lepas.


Hal ini berlaku kerana pemikiran dan pembawakannya adalah tidak kreatif dan kritis menyebabkan ia tidak berani untuk berhadapan dengan risiko perubahan dan anjakan paradigma.


Apabila pimpinan seperti ini berhadapan dengan orang bawahan yang berfikiran laju, kreatif dan kritis, maka mereka akan terasa tercabar. Malah kedudukan mereka sebagai pemimpin akan tergugat. Lalu, berlakulah proses cantas mencantas antara satu-sama lain.


Malah, orang seperti ini juga mengamalkan sikap tertutup dan susah untuk menerima pandangan orang lain. Dalam erti kata lain, tidak mahu menerima atau cuba melakukan perubahan. Maka, sesebuah persatuan itu akan terus jatuh dan merosot di telan arus peredaran zaman.




Kah kah kah …… PEMIMPIN BENGAP, ORANG BAWAH PUN BENGAP….. kah kah kah


Kah kah kah …..PEMIMIPIN LEMBAP, ORANG BAWAH PUN LEMBAP…… kah kah kah


Woit …… KALU LEMBAP, TERIMALAH APE ORANG CAKAP …… kah kah kah


Kah kah kah ……MAIN CANTAS JE ORANG BAWAH ….. kah kah kah


Kah kah kah ……KEMUDIAN LANTIK ORANG BENGAP SEBAGAI PENGANTI ….. kah kah kah


Woit …..BERTAMBAH BENGAPLAH PERJUANGAN PERSATUAN ….. kah kah kah




Nota :



Itulah pemimpin zaman sekarang,


Tidak kira pemimpin belah mana,


Tidak kira pemimpin pertubuhan mana,


Tidak kira pemimpin dari mana,


Semuanya sama…….


Aduhai labu…. Malang sungguh nasib ini..



Dari Minda Hujjati Qalam

Dec 2, 2010

The Miracle of Math


The Miracle of Math


1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321


1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10 = 1111111111


9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888

Brilliant, isn't it?


And look at this symmetry:

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 12345678987654321



Now, take a look at this...


101%



>From a strictly mathematical viewpoint:



What Equals 100%?

What does it mean to give MORE than 100%?

Ever wonder about those people who say they are giving more than 100%?

We have all been in situations where someone wants you to

GIVE OVER 100%.

How about ACHIEVING 101%?


What equals 100% in life?


Here's a little mathematical formula that might help

answer these questions:


If:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Is represented as:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.


If:


H-A-R-D-W-O-R- K

8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%


And:

K-N-O-W-L-E- D-G-E

11+14+15+23+12+5+4+7+5 = 96%


But:

A-T-T-I-T-U-D-E

1+20+20+9+20+21+4+5 = 100%



THEN, look how far the love of God will take you:



L-O-V-E-O-F-G-O-D

12+15+22+5+15+6+7+15+4 = 101%


Therefore, one can conclude with mathematical certainty that:

While Hard Work and Knowledge will get you close, and Attitude will
get you there, It's the Love of God that will put you over the top!

It's up to you if you share this with your friends & loved ones just
the way I did.



Note :

*I find it at somewhere in the website and it's interesting to know the miracle of math.

*However, it can be concluded that the power of love of Allah is the most important in our lives. without HIS love, we are nothing and even valueless. As such, our full submission and surrenderness are just for Allah.

Wallahua'lam

Sembang Pagi Khamis - Mari Memasak



Sembang Pagi Khamis


Pagi ini agak berlainan sedikit kerana tidak seperti hari-hari biasa. Setelah hari-hari makan nasi bungkus sebagai sarapan pagi, ia membuatkan saya rasa muak dan bosan. Kadang-kala, memang tidak dapat di nafikan, masakan di rumah yang kita masak sendiri itu lebih sedap dari di kedai.


Betul tak?


Pagi ini, lepas saya menghabiskan roti bakar 2 keping, bersalutkan dengan jem strawberry dan peanut butter, perut terasa masih lagi kosong. Terasa ringan je tangan nak bukak semua periuk yang berada di dapur dan saya dapati nasi kosong yang semalam masih ada.


“Wah!! Nasi ada lagi nih, nak buat ape ye….?” saya bertanya kepada diri sendiri sambil mengaru-garu kepala.


Kemudian, saya membuka peti sejuk untuk melihat bahan-bahan yang ada kat dalam tu.


“Semua bahan cukup nih, so aku wat Nasi Goreng je lah….. keropok lekor pun ada ni, boleh la aku makan dengan nasi goreng nanti”


Selepas itu, saya kumpul semua bahan-bahan, antaranya :


  1. Bawang kecil
  2. Ikan bilis
  3. Lada
  4. Kobis
  5. Kacang buncis
  6. Telur 2 biji
  7. Garam dan Gula
  8. Cuka
  9. Nasi putih


Setelah bertarung di dapur selama 45 minit, Alhamdulillah. Akhirnya saya berjaya menyiapkan menu Nasi Goreng Cina ala Terengganu bersama dengan Keropok Lekor Goreng Terengganu.




Nyum nyum nyum!

Sedapnya… Nasi goreng bujang je.



Keropok Lekor Terengganu
- Seberang Takir -





Nah! Siap Terhidang.

Nasi Goreng Cina ala Terengganu besama dgn keropok dan kacang botol.

Selamat Menjamu Selera...



Dari Minda Hujjati


Wallahua'lam


Nov 28, 2010

Majlis Peguam Negara Membidas Mahkamah


Majlis Peguam Negara Membidas Mahkamah Tentang 'Kes Liwat'



Majlis Peguam berpendirian Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mendapat perbicaraan adil apabila Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur terus menafikan beliau akses terhadap dokumen-dokumen relevan bagi membela diri.


Presidennya, Ragunath Kesavan dalam satu kenyataan berkata keputusan mahkamah itu sebagai regresif dan tidak memberikan hak perbicaraan yang adil kepada tertuduh.


"Mereka (Mahkamah) telah 'melemahkan' prinsip penting ini (untuk memastikan perbicaraan adil)," kata beliau merujuk kepada seksyen 51 A Kanun Prosedur Jenayah yang merangkumi hak untuk mendapatkan dokumen dan maklumat dalam perbicaraan.


Mahkamah sebelum ini menghalang pasukan pembelaan Anwar daripada meneliti tiga nota klinikal doktor dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) yang melakukan pemeriksaan awal terhadap pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan. Anwar juga tidak dibenar mendapat kenyataan Mphd Saiful kepada polis dan bahan bukti lain.


Semalam pula, mahkamah hanya membenarkan Anwar mendapatkan laporan proforma yang disediakan oleh pakar patologi HKL, Dr Siew Shueue Feng.


Laporan proforma ialah borang atau senarai yang disediakan oleh doktor sebelum melakukan pemeriksaan terhadap seseorang pesakit.


Ragunath berkata juga menerangkan seksyen 51 A Kanun Prosedur Jenayah bertujuan mengimbangkan hak pendakwaraya dan peguambela demi menentukan keadilan perbicaraan.


"Kami percaya seksyen 51 A ini dibuat bagi permantapkan prinsip pengawalan terbitan dokuman dan kerajaan menzahirkan niat mereka untuk menambah ketelusan dan keadilan dalam sistem pengadilan jenayah negara ini," katanya.


Antara dokumen lain yang juga dihalang akses kepada Anwar adalah laporan ahli kimia, nota-nota perubatan, rakaman CCTV, sampel DNA, kenyataan saksi dan senarai saksi.


Menurut Ragunath, amat penting bagi pasukan pendakwaan membentangkan semua maklumat kepada mahkamah agar hakim boleh membuat keputusan yang adil dan tidak berat sebelah.


"Adalah tanggungjawab semua pihak termasuk hakim untuk memastikan pihak pendakwaan mematuhi seksyen ini dan memberi maklumat kepada pihak terbabit dan menunjukkannya di mahkamah," katanya.


Ragunath berkata keengganan mendedahkan dokumen atau maklumat akan menjejaskan persepsi awam terhadap sistem perundangan negara ini.


"Majlis Peguam mendesak mahkamah melaksanakan seksyen ini... bagi mengekalkan hak seseorang tertuduh dan bagi menegakkan keadilan. Perkara ini bukan saja relevan dalam kes Anwar tapi juga demi kepentingan seluruh sistem kehakiman," katanya lagi.



Nota :


Post ini tiada kiatan dengan politik,
hanya sekadar pengetahuan umum,
yang wajib di ketahui sebagai Pelajar Undang-Undang.


Wallahua'lam

Nov 24, 2010

Blog Yang Berkesan? Macam Mana?


Blog Yang Berkesan? Macam Mane?



Apabila kita lihat ramai yang buat blog, kita pun mahu buat blog. Bila orang tulis, kita pun nak tulis. Namun, adakah kita tahu cara-cara yang berkesan untuk menghasilkan blog yang bagus?


Di sini, saya akan cuba membantu anda untuk menghasilkan blog yang menarik, mudah dan berkesan kepada pembaca.


Langkah-langkah tersebut adalah :



1) Paragraph (Mempunyai Perenggan)


Cuba elakkan membuat tulisan yang panjang pada setiap perenggan. Cukuplah hanya sekadar mempunyai sebanyak 2,3 or 4 baris sahaja setiap perenggan. Kenapa?


Kebiasaannya, blog adalah tempat untuk merehatkan minda dan menambah input-input. Menurut kajian, para pembaca blog biasanya tidak akan membaca kesemua tulisan article dari huruf ke huruf.


Apatah lagi dari article yang tidak tersusun rapi dengan sistem perenggan dan mempunyai barisan yang banyak serta panjang setiap satu perenggan. Maka, secara psychology nya, orang akan beranggapan bahawa aticle anda panjang dan membuatkan orang malas untuk membaca.


Jadi, buatkan para pembaca merasakan bahawa article anda pendek dengan mempunyai perenggan yang pendek. Malah, ia juga sangat penting untuk mempunyai struktur ayat yang mudah di fahami bagi memberi keselesaan kepada semua lapisan pembaca.



2) Warna


Pemilihan warna sangat penting. Pastikan warna text or tulisan anda jelas dan tidak kabur. Kadangkala, ramai penulis blog gagal untuk membezakan antara warna tulisan dengan warna background.


Bukan apa, sangat bagus sekiranya anda mempunyai niat untuk menghiasi article anda untuk menarik minta pembaca untuk membaca blog anda. Namun, janganlah sampai warna itu meneggelamkan tujuan yang asal dan menyukarkan untuk membaca.


Pastikan warna pada text hanyalah mempunyai 2-3 warna sahaja agar ia tidak mengelirukan pembaca. Jika tidak, ia akan kelihatan berserabut dan tidak kemas.



3) Pendek tapi padat.


Blog yang terbaik adalah blog yang pendek, ringkas, padat serta mudah di fahami. Malah, blog tersebut haruslah teratur dari segi penyusunan isi dan maksud yang cuba di sampaikan oleh penulis kepada pembaca.



4) Bolt or warna highlight yang berbeza dari latar background.


Hendaklah di pastikan agar warna text (tulisan) itu berbeza dengan warna background (template) blog anda supaya ia mudah dibaca dan di bezakan antara text dengan blog anda.


Oleh itu, pemilihan warna adalah sangat penting sebelum anda post article anda.



5) Design


Design adalah ‘added value’ or asset yang penting untuk menarik minat pembaca. Namun, terlalu banyak design, ia akan membuatkan blog anda menjadi berat dan lambat untuk di layari oleh pembaca.


Hasilnya, bagi mereka yang mempunyai internet yang slow, sudah tentu ia akan menyukarkan pada mereka untuk mengikuti blog anda.


Design yang melampau juga tidak bagus dan tidak di galakkan. Ini kerana, ia akan membuatkan blog anda menjadi serabut, bersepah dan tidak kemas.


Elakkan blog anda dari mempunyai design yang mengikut cita-rasa anda semata-mata. Yang penting adalah maksud, tujuan dan idea anda tersampai kepada minda pembaca.



Kah kah kah …. ORANG TULIS, KITA NAK TULIS ….. kah kah kah

Kah kah kah …. BILA TULIS, SYOK SENDIRI ….. kah kah kah



Nota :


Biarlah org senang bila baca blog kita,

Agar message dan maksud tercapai kepada pembaca,

Antara design dan tujuan (maksud) yang mana lebih penting?


Walaubagaimanapun, sekurang-kurangnya anda menulis,

Dan menulis itu lebih baik dari langsung tak menulis.

Teruskanlah menulis. Dan belajarlah dari kesilapan.


Rambut sama hitam,

Tapi cita rasa dan hati lain-lain.

Menulislah mengikut naluri dan perasaan anda.



Wallahua’lam


Minda Hujjati

Siapakah Anda?


Siapakah Anda?



Siapakah orang yang sibuk ?


Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s



Siapakah orang yang manis senyumannya?

Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun."

Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.



Siapakah orang yang kaya?

Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.



Siapakah orang yang miskin?

Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.



Siapakah orang yang rugi?

Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.



Siapakah orang yang paling cantik?

Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.



Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?

Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.



Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?

Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.



Siapakah orang yang mempunyai akal?

Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.



Siapakah org yg KEDEKUT ?

Orang yg kedekut ialah org yg membiar ilmu ini dan tidak berkongsi pada orang lain.



Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada manusia lain...