Pages

Dec 8, 2010

Minda Yang Bergerak (Minda Pemimpin atau Pengikut)


Minda Yang Bergerak....






Terdapat perbezaan antara minda yang memproses dengan minda yang tidak memproses. Bezanya antara dua minda ini kebiasaannya akan membentuk impak yang besar di dalam masyarakat. Kebiasaannya, minda yang bergerak inilah yang akan menguasai minda yang statik.


Kenapa? Kebiasaannya, minda yang bergerak ini terletak pada individu yang mempunyai ciri-ciri kepimpinan dan mampu untuk pergi ke hadapan untuk memimpin masyarakat.


Apakah yang di maksudkan dengan minda yang bergerak?


Minda yang bergerak itu adalah minda yang selalu memproses keadaan sekeliling, suka memerhati dan membuat penilaian berdasarkan pemikiran beliau. Orang jenis ini kebiasaannya mempunyai pandangan yang lain dari kebanyakan orang. Dia mampu untuk melihat sesuatu itu dalam dua (atau lebih) sudut yang berbeza dalam satu masa. Ini sangat hebat!


Malah, orang jenis ini juga sebenarnya agak sukar untuk di pengaruhi oleh orang lain kerana ia mempunyai pendirian yang teguh di dalam dirinya. Tetapi, ia suka untuk mempengaruhi orang kebanyakan atau orang yang berada disekelilingnya terhadap idea-ideanya.


Kadang-kala, cara pemikirannya juga berada agak diluar garisan dan sukar untuk dilihat oleh kebanyakan orang. Akan tetapi, kebiasaannya orang akan akan mula memahami dan menerimanya pada akhirnya. Dan ketika itulah, orang akan sedar bahawa dia adalah benar.


Ini banyak berlaku kepada takoh-tokoh dan pemimipin-pemimpin terkemuka di dunia. Contohnya, Hitler. Mungkin pada zaman dahulu Dunia mengkeji tindakan Hitler terhadap pembunuhan beramai-ramai puak Yahudi. Namun, sekarang orang mula menyedari bahawa tindakan Hitler itu ada benarnya setelah melihat kekejaman Yahudi sekarang ini.


Pemikiran yang kreatif, innovative dan ‘outside the box’ ini tercetusnya dari minda yang sentiasa bergerak dan bergerak dalam memproses dan menilai apa yang berada di sekelilingnya.Dalam erti kata lain, ia terhasil dari minda yang selalu berfikir dan memerah otak dalam membuat penilaian.


Minda yang selalu berfikir ini terbentuk sekiranya :


1) mempunyai ilmu pengetahuan yang luas dan sentiasa mahu meneroka ilmu atau perkara yang baru.


2) banyak latihan dalam berfikir dan merenung serta membuat analisa dan penilaian. Latihan berfikir inilah akan membuatkan seseorang itu berlajar dari pengalamannya.





Hal ini menyebabkan sesorang itu sentiasa mempersoalkan dirinya sendiri tentang sesuatu isu yang baru dibaca, di lihat, di dengari atau di dapatinya. Ia akan terus menyoal kenapa dan bagaimanakah ia terjadi, siapakah yang terlibat dan apakah punca-puncanya.


Manakala, orang yang mempunyai minda yang statik ini pula di lihat lebih sesuai berada di tahap pengikut. Dalam erti kata lain, ia lebih suka untuk menurut arahan daripada mengeluarkan arahan. Sebab itu, orang yang mempunyai pemikiran seperti ini tidak sesuai untuk menjadi pemimpin.


Namun, sekiranya orang seperti ini dijadikan pemimpin, dia hanya akan mengikut sahaja rentak perjalanan seperti mana orang-orang yang terdahulu lakukan. Contohnya, sekiranya ia memegang sesuatu pertubuhan atau persatuan, cara atau corak pembawakan persatuan tersebut akan sama dengan apa yang dibawa oleh ketua atau pimpinan yang lepas.


Hal ini berlaku kerana pemikiran dan pembawakannya adalah tidak kreatif dan kritis menyebabkan ia tidak berani untuk berhadapan dengan risiko perubahan dan anjakan paradigma.


Apabila pimpinan seperti ini berhadapan dengan orang bawahan yang berfikiran laju, kreatif dan kritis, maka mereka akan terasa tercabar. Malah kedudukan mereka sebagai pemimpin akan tergugat. Lalu, berlakulah proses cantas mencantas antara satu-sama lain.


Malah, orang seperti ini juga mengamalkan sikap tertutup dan susah untuk menerima pandangan orang lain. Dalam erti kata lain, tidak mahu menerima atau cuba melakukan perubahan. Maka, sesebuah persatuan itu akan terus jatuh dan merosot di telan arus peredaran zaman.




Kah kah kah …… PEMIMPIN BENGAP, ORANG BAWAH PUN BENGAP….. kah kah kah


Kah kah kah …..PEMIMIPIN LEMBAP, ORANG BAWAH PUN LEMBAP…… kah kah kah


Woit …… KALU LEMBAP, TERIMALAH APE ORANG CAKAP …… kah kah kah


Kah kah kah ……MAIN CANTAS JE ORANG BAWAH ….. kah kah kah


Kah kah kah ……KEMUDIAN LANTIK ORANG BENGAP SEBAGAI PENGANTI ….. kah kah kah


Woit …..BERTAMBAH BENGAPLAH PERJUANGAN PERSATUAN ….. kah kah kah




Nota :



Itulah pemimpin zaman sekarang,


Tidak kira pemimpin belah mana,


Tidak kira pemimpin pertubuhan mana,


Tidak kira pemimpin dari mana,


Semuanya sama…….


Aduhai labu…. Malang sungguh nasib ini..



Dari Minda Hujjati Qalam

1 comment:

نور أميرا بنت أمينورالدين said...

nice sharing.
saya mahukan minda yang bergerak.!!
nak kene membaca bnyk ni..