Pages

Apr 4, 2011

Kekeliruan Undang-undang 'Sumpah' Dalam Islam



Kekeliruan Undang-undang 'Sumpah Dalam Islam'





Saat ini, tringin untuk saya kongsikan dengan para pembaca blog H sekalian. Sebentar tadi, saya terbaca beberapa komen tentang permasalahan dan kekeliruan tentang 'Sumpah'. Secara ringkasnya, setelah membaca, apa yang saya kesalnya adalah, ia jelas menunjukkan betapa ceteknya ilmu pengetahuan dikalangan kita tentang sesuatu perkara, tetapi still mahu nak bagi komen dan pendapat. Ada pepatah yang terkenal pernah saya jumpa :
A wise man said that :

"It's better for us to shut up rather than to speak as it will show our stupidity"

Baiklah, apakah itu sumpah? Sumpah dalam bahasa Arab ialah al-Aiman (الأيمان) yang merupakan jamak dari perkataan al-Yamin (اليمين). Pada asalnya ia bererti tangan kerana untuk bersumpah, masyarakat Arab lazimnya mengangkat tangan kanan mereka.

Tapi, dari sudut istilahnya, sumpah itu bermaksud menguatkan perkara yang disumpah dengan mengemukakan sesuatu yang agung secara khusus. Atau, dalam erti kata lain, kita bersumpah dengan nama ALLAH bahawa apa yang kita dakwa atau nafi itu adalah benar.



Malah, ia juga membawa makna sesuatu yang dibuat secara bersungguh-sungguh untuk mengukuhkan, menguatkan dan menyokong kenyataan-kenyataan kita supaya kebenaran dapat diterima oleh pihak kedua Sekarang, kita sudah faham tentang apa itu sumpah dari sudut Islam.

Kemudian, mari kita lihat pula siapakah yang perlu buat sumpah ini?



Adakah setiap orang boleh buat sumpah?

Dalam konteks perbincangan kita ini, kita sedang berbincang tentang 'Sumpah' yang berkaitan dengan "Prosedure Di Mahkamah". Jadi, mana-mana sumpah yang kita buat time kita bercakap dengan rakan-rakan atau kawan-kawan, maka tidak termasuk dalam perbincangan kita. Ada faham?


Memandangkan saya tidak mahu bincang panjang, cuma saya nak terangkan tentang tanggung jawab siapakah yang perlu buat Sumpah.


Dalam konteks seseorang yang menuduh seseorang yang lain, maka orang yang menuduh itu hendaklah membawa 'Bukti' atau 'Evidence' untuk menyokong dakwaan tersebut.
Seperti mana yang telah di sediakan oleh Akta Undang-undang Keterangan Mahkamah Syariah [SYARIAH COURT EVIDENCE (FEDERAL TERRITORIES) ACT 1997]

Seksyen 72 menyatakan :

The burden to produce evidence in a civil case lies on the person who alleges or asserts a fact (al-Mudda‘ii) and the person who takes the oath to deny or disputes a fact (al-Mudda‘a ‘alaih).


Tanggungjawab seseorang untuk menyediakan
'Bukti' terletak pada bahu orang yang membuat tuduhan, dan orang yang kena tuduh pula hendaklah 'Mengangkat Sumpah' untuk menafikannya.


Jika kita perhatikan betol-betol, peruntukan Seksyen 72 di atas memang di ambil dari sebuah Hadith Rasulullah yang soheh. Bahkan, peruntukan Seksyen 72 tersebut adalah sama dengan Hadith tersebut.


Penjelasan :

Contohnya : A tuduh B menceroboh biliknya. A hendaklah membawa bukti. Setelah bukti itu dibawa ke mahkamah, kemudian barulah B boleh angkat sumpah.


Kesimpulan :


Kita tidak boleh menyalahkan seseorang yang kena tuduh itu kerana dia tidak membuat sumpah. Kita kena faham, orang yang perlu buat sumpah, bukanlah orang yang membuat menuduh (A)! Tapi, yang perlu buat sumpah adalah B!



Bukan A!



Kalaulah undang-undang sebegini dibenarkan, maka mudahlah kita nak dakwa orang dekat mahkamah! Cukup sekadar kita 'Bersumpah' sahaja! Ini terang-terang SALAH!



Belum bawa apa-apa bukti, kita dah suruh orang lain bersumpah. Jadi, sebelum kita nak tuduh orang, gunalah cara yang telah ditetapkan. Agar, kita tidak terbabas dengan apa yang kita lakukan.



Wallahua'lam




Dari Minda : Hujjati Qalam




No comments: