Pages

Jan 24, 2011

Perkahwinan Semasa Belajar

Perkahwinan Semasa Belajar



Topik ini sangat menarik minat saya untuk membentangkan usul kepada sahabat agar berkahwin semasa belajar. Ini kerana, cabaran dan dugaan dunia luar sekarang ini sungguh mencabar ketahanan minda dan emosi jiwa sebagai seorang remaja.

Tanpa panduan dan pegangan Agama yang kukuh di dalam diri, sudah pastinya kita akan terpesong. Ini akan membuatkan kita semakin jauh dari jalan yang sebenarnya.

Bercakap tentang perkahwinan, kita anggapa bahawa ia merupakan satu beban. Tetapi, kita tidak melihat ia dari sudut peluang. Mari saya bagi satu analogi yang mudah :

Cuba perhatikan gelas ini, adakah ia separuh kosong? Atau separuh penuh?


Jadi, apabila kita mengaplikasikan analogi di atas, kita akan dapati bahawa setiap sesuatu mempunyai sudut pandangan yang berbeza. Oleh itu, sesuatu perkara itu adalah merupakan hasil yang kita lihat.

Sesuatu Itu Adalah Apa Yang Anda Lihat @ Nilai

Sebab itu, adalah amat penting bagi kita untuk melihat sesuatu perkara itu di dalam banyak sudut yang berbeza. Sekiranya kita menghadkan sudut pandangan kita, maka secara tidak langsung kita akan menghadkan sudut peluang kita yang terbentang luas.

Kembali kepada topik, jika kita lihat, majority di kalangan mahasiswa atau remaja kita terlibat dengan cinta. Saya kira, sekiranya percintaan itu sudah sampai tahap rindu, selalu keluar berdua-duaan dan nampak macam dah jadi suami-isteri, lebih baik berkahwin sahaja.

Ini kerana, saya memang akui sendiri apabila berlakunya simptom-simptom in, ia adalah satu petanda bahawa kewajipan untuk berkahwin sudah sampai. Percayalah, sudah tiada jalan lain lagi melainkan hanya dengan berkahwin.

Memang saya akui, terdapat pro n con, +ve and -ve kahwin semasa belajar. Namun, ia bergantung kepada individu itu sendiri. Berkahwinlah segera apabila anda sudah mempunyai simptom-simptom yang telah saya nyatakan seperti di atas. Agar ia akan menjauhi diri kita dari kehanyutan dunia dan tertipu dengan fitnah akhir zaman.

Wallahua'lam

Dari Minda :

Hujjati Qalam

4 comments:

mardhiyyah said...

salam...

ana stuju dgn pndpt nta..

tp, kita kne tgk jgak dr sudut ibubapa.. ada ibubapa yg kurang bersetuju dgn perkahwinan sms blajar..

yg mana, plu kta titik beratkn jgak krn keredhaan ibubapa sgt2 pnting..
terutama dlm mmbuat kputusn hidup sebesar ini..

ada x cdgn bg mnangani isu psangan yg nk khwin sms blaja tp x diizinkn ibubapa.. atau bleh bncgkn halangan2 lain..

wallahu'alam..

Nursuhaila Lani_Sue`z said...

Salam ziarah..pada pendapat ana pula..mmg sgt setuju..sebb kta hidup ni nak cari keredhaan ALLAH .andai hari2 kita di penuhi maksiat..masih ada ka..redha ALLAH untuk setiap apa yg kita lakukan..study ni bukan benda main2..ilmu xkan masuk pada hati yg gelap..ana share sikit la pasal kes cousin ana yg kawin tym study..tym tu drunk baru sem 1 kat U...n buat keputusan untk menikah,,akibat da terkena simptom2 seperti yg d nyatakan d atas..tapi hanya beberapa ketika sahaja perkara tu berlaku..setelah itu,cousin ana mengambil keputusan untk berkawin atas alasan takut maksiat..SETELAH BENDA tu d fahamkan pada keluarganya,,alhamdulilah..parents nya menerima dgn hati yg terbuka ..dun wury lah..law family@parents kita faham islam..drunk pasti faham apayg cuba d lakukan..

Anonymous said...

salam,
perkahwinan adalah 1 ibadat.kalo saudara rasa perlu kahwin bila simptom2 tu wujud, adakah maksud perkahwinan tu atas dasar nafsu semata-mata? nak kahwin sbb dah tidak mampu tahan lagi.. niat nak kahwin pun dah tidak betul,mungkinkah akan berlaku kehancuran rumah tangga 1 masa nanti?
~sekadar bertanya

Nursuhaila Lani_Sue`z said...

mencegah lebih baik dari merawat..