Pages

Feb 9, 2011

Shaolin Movie

SHAOLIN MOVIE



Pada hari Isnin baru-baru ini, saya berkesempatan untuk singgah sebentar di Panggung Wayang, KLCC untuk melihat sebuah cerita yang begitu menarik perhatian saya. Cerita ini banyak berkisarkan tentang pengajaran, pengorbanan dan sejarah.

Kesimpulan yang dapat saya kongsikan di sini adalah kita tidak akan berasa puas hati walaupun kita sudah memiliki segala-galanya. Sifat tamak dalam diri dan tiada toleransi akan membuatkan kita hanyut dibuai keinginan nafsu serakah tanpa merasa cukup dengan apa yang ada. Sehinggakan sifat yang tamak itu memberikan kesan yang buruk dan akan memakan diri sendiri.


Saya begitu terkilan dengan corak jalan cerita yang di bawa oleh Pengarah Filem ini dalam menekankan prinsip nilai-nilai keagamaan dan budi pekerti yang tinggi. Sehinggakan ada dikalangan penonton yang melihat movie ini menangis teresak-esak!

Saya turut mendengar suara rengetan sedih oleh penonton di sekeliling saya dalam menghayati suasana kepedihan dan kesulitan yang dihadapi oleh watak dalam cerita Shaolin ini.
Corak keagamaan Buddha cukup memberi satu impak yang besar dalam seni penyebaran dakyah agama Buddha kepada masyarakat melalui Movie Shaolin ini dan ia nampak begitu berkesan!

Semasa menonton movie ini, saya terfikir juga andai ada atau wujud di kalangan Pengarah Filem yang Muslim, yang mampu untuk membuat satu cerita yang berkisarkan tentang perjuangan Islam yang sebenarnya. Pada ketika itu, mulalah saya terfikir tentang jalan cerita yang berkisarkan tentang pahitnya perjuangan Islam di medan perang dalam menegakkan agama Islam.

Cerita-cerita seperti inilah yang sepatutnya wujud dan patut diadakan oleh Pengarah-Pengrah Filem Muslim dalam menyampaikan ajaran Islam. Saya kira, sekiranya ada filem-filem seperti ini, sudah pastinya ia akan membuatkan orang menangis teresak-esak dalam menghayati perjuangan para sahabat nabi dan juga pejuang-pejuang Islam.


Malah, setelah menonton filem sebegini juga, saya pasti dan yakin, akan terbit perasaan insaf dalam diri penonton dan mereka akan sedar tentang peranan masing-masing dalam penyebaran agama Islam.

Kenapa?

Cuba anda bayangkan, orang Melayu beragama Islam boleh menangis apabila menonton cerita Cina Buddha ini, apatah lagi sekiranya cerita tersebut berkisarkan sejarah tentang kepedihan dan kesusahan yang di alami oleh pejuang-pejuang Islam pada zaman dahulu.


Subhanallah! Allahuakbar!!


Selain itu, memang sangat jelas bahawa China sekarang sedang menguasai ekonomi dunia. Jadi, antara langkah-langkah yang di ambil adalah mengeluarkan lebih banyak filem-filem berbentuk sejarah bagi memberi peringatan kepada kaum Cina di luar sana untuk terus bersatu dan bekerjasama!

Ini kerana, dengan paparan sejarah negara China pada zaman dahulu, ia memberi satu gambaran betapa teruk, susah, pahit dan siksanya zaman itu akibat berlakunya perpecahan dan pergaduhan sesama bangsa Cina sendiri.

Paparan sejarah inilah menjadi satu slogan : "Cukuplah Perpecahan Sesama Sendiri"


Nota :

Saya sarankan kepada sahabat-sahabat untuk tengok cerita ini sebagai kajian sejarah, perjuangan, kesan tamak kuasa dan perpecahan dan keperluan berpadu tenaga.


Dati Minda :

Hujjati Qalam


http://hujjati.blogspot.com



2 comments:

نور أميرا بنت أمينورالدين said...

hukum tgok wayang menurut yusuf al-qardhawi :

http://www.qaradawi.net/site/topics/printArticle.asp?cu_no=2&item_no=3589&version=1&template_id=232&parent_id=17

ini pula terjemahannya :

http://www.facebook.com/note.php?note_id=174153732603825&id=100000906785454

نور أميرا بنت أمينورالدين said...

kpd yg maleh nk bukak :

Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi pernah ditanyakan mengenai hukum menonton filem di pangung wayang, jawab beliau :

لا شك أن (السينما) وما ماثلها أداة هامة من أدوات التوجيه والترفيه، وشأنها شأن كل أداة فهي إما أن تستعمل في الخير أو تستعمل في الشر، فهي بذاتها لا بأس بها ولا شيء فيها، والحكم في شأنها يكون بحسب ما تؤديه وتقوم به.وهكذا نرى في السينما: هي حلال طيب، بل قد تستوجب وتطلب إذا توفرت لها الشروط الآتية:

“Tidak syak lagi bahawa panggung wayang merupakan satu alat dari alat-alat pengarahan(directing) dan hiburan(entertainment), maka hal-ehwal (aktiviti) setiap alat ini dilihat samada digunakan untuk kebaikan atau keburukan. Maka ia diterima, dan tidak adalah masalah keatasanya. Maka hukum aktivitnya adalah menurut apa ia ambil dan lakukannya.
Dengan itu kami berpendapat bahawa pangung wayang : adalah halal dan baik, akan tetapi ia memerlukan dan meminta agar syarat yang dinyatakan wujud”
Syarat-syaratnya :-

1. Tajuk dan isinya tidak boleh bertentangan dengan Aqidah Islam, Akhlak dan Syariah. Ia tidak boleh mengandungi unsur seks, mengajak kepada jenayah, ajaran sesat dsbnya.

2. Menonton wayang tidak menghalang seseorang itu dari melakukan perkara wajib, seperti solat 5 waktu. Tidak boleh seseorang itu meninggalkan solat wajib, contohnya Maghrib semata-mata untuk menonton wayang. al-Quran memberi amaran keras kepada sesiapa yang berpaling dari mengingati Allah.

3. Elak dari bergaul diantara lelaki dan perempuan yang ajnabi (orang luar), elak dari fitnah dan juga bersyubhat, lebih-lebih lagi menonton didalam keadaan gelap.(tidak pasti maksudnya ape,mohon penjelasan drpd sahabat2 yg lbh mengerti,syukran..)

Jika syarat ini dapat dipatuhi, maka menonton wayang tidaklah di larang. Dr Ahmad Syarabasi mengatakan bahawa ia boleh dijadikan untuk memanafaatkan umat keseluruhannya, seperti menegakkan agama dan menunjukkan akhlak yang baik. Ada juga yang menyalah gunakannya dgn menggalakkan jenayah, seks, tekanan psikologi, etika dan korupsi sosial didalam masyarakat.

kesimpulannya,Beliau berpendapat umat islam diHARUSkan utk menonton wayang selagi tidak melanggari 3 syarat tersebut..namun,byk lg hujah2 yg dipertikaikan oleh ulamak2 mengenai hukum ini~~saya berharap dgn pendapat tersebut dpt memberi guideline kpd kita semua dlmpemilihan wayang2 yg hendak kite tonton...