Pages

Dec 14, 2010

Sepatutnya Kita Begini....

Sepatutnya Kita Begini....






Adalah penting bagi mahasiswa untuk memainkan peranan sebagai agen pengubah kepada dasar-dasar yang bertentangan kepada keinginan msyarakat seiring dengan ilmu yang mereka perolehi di pusat-pusat pengajian tinggi.

Pun begitu, kerajaan begitu takut dan bimbang untuk menyiarkan berita-berita dan liputan yang menyeluruh kepada masyarakat kita di Malaysia tentang rusuhan Pelajar-pelajar di Landon.

Jarang sekali kita dengar liputan samada dari akhbar-akhbar tempatan ataupun berita dari televisyen mengenai apa yang telah berlaku di Landon. Ini kerana, Kerajaan Malaysia takut sekiranya rusuhan dan demonstrasi di London itu memberi semangat yang membara kepada Pelajar-pelajar di Malaysia untuk turut mengadakan bantahan terhadap kenaikan harga Minyak dan Barang-barang mentah.

Jika di lihat, tidak sia-sialah Kerajaan pimpinan Dato Seri Najib mengambil APCO sebagai penasihat. Ia berkesan dan berjaya dalam memanipulasikan minda rakyat melalui media liputan dan akhbar tempatan.


Sedikit liputan mengenai apa yang telah berlaku di sana, para pelajar Universiti-universiti di London memprotes kenaikan harga yuran tahunan universiti dari 3000 pound kepada 9000 pound setahun. Ini bermakna mereka perlu membayar sebanyak RM 42 000 setahun untuk yuran universiti.

Malah, kerajaan Britain juga telah memotong sebanyak 40% dari bantuan pengajaran dan pembelajaran untuk setiap universiti. Kita bagaimana? Berapa banyak sudah kerajaan telah memotong bujet atau peruntukan setiap universiti. Apa yang telah kita lakukan?

Bahkan pula, kenaikan minyak dan barang mentah memberi impak besar kepada kenaikan banyak barangan lain. Ini juga akan memberi kesan dan beban kepada pelajar. Apa yang kita lakukan?


Lihatlah sedikit sebanyak foto yang dibawah menunjukkan betapa beraninya anak muda (Pelajar Universiti di UK) berjuang untuk melawan kerajaan yang telah menindas rakyat.


















Nota :

Kita bagaimana?
Adakah kita begitu sensitif macam mereka?
Kita Muslim tapi mereka tidak, kenapa mereka lebih hebat?
Fikir-fikirkan lah...


Wallahua'lam

Dari Minda

Hujjati Qalam

3 comments:

نور أميرا بنت أمينورالدين said...

salam.a.asyraf,i think government should give freedom for the students to give their opinion or idea instead of making the students restricted by them.I mean the AUKU.Since the AUKU was established. Students are no longer have courage to criticize the government.As a result, most of Malaysian students are not brave enough to voice out their idea/opinion.
How come they can be as an agent of social change if they cannot give their opinion?? betul x.
bleh x pasni a.asyraf cerita pasal AUKU plak..a.asyraf kan lawyer..huhu..

p/s : saje je nk kecek BI ngan lawyer.haha..jgn gelak kalu ade saloh.

Hujjati Qalam said...

Salam..

Yeah.. I'am agree with u. however, for a good, brave and excellent student, AUKU is nothing. the courage inside the student is the most important and fundamental. Without it, we can do nothing.

It's same goes to the UK's students. In fact, there are numbers of students been arrested and detained for the sake of investigation.

But, still they proceeded and gave more pressures towards the government. As such, it seem that they are brave enough! Brave than our students!

Pertaining with AUKU, InsyaAllah I will afford to write my opinion about it. Just wait and stay tune with my blog.

By the way, thanks for ur brilliant idea.

wallahua'lam

نور أميرا بنت أمينورالدين said...

firstly,thank you very much for willingly fulfill my request..

yeah i'm also very very agree with you.maybe Muslims students should make them as a role model in this case..
AUKU is just a small matter to a student who have big courage in himself. but the courage must be with knowledge.not juz the courage only.right?
But unfortunately,students nowadays did not cultivate themselves with reading habit (eerr..maybe including me..haha)..

I want to share with you something that i got from talk on Mahasiswa Lesu at UIA NILAI last week.According to Datuk Tajuddin (members of Parliament for Pasir Salak constituency)"the quality of universities product is getting more decline not because of their involvement in politics but they are lazy to READ!"..

Students have to prove to the society that they are intellectual group and they have to play their role in order to cure the stagnation of society and country.
ALAISA KAZALIK?

thanks for this really interesting article. p/s : maybe in the next post about AUKU. can u share what is ur opinion on students who r involving in politics.?mumkin?
Wallahua'lam...jazakallahu khoiron kathira