Pages

Nov 19, 2010

Pendidikan Anak-Anak



Pendidikan Anak-Anak


Anak-anak merupakan anugerah yang bernilai dari Allah. Oleh itu, amatlah penting bagi ibubapa dalam memastikan tumbesaran anak-anak berada di dalam persekitaran yang sihat dan terkawal.





Dalam membentuk sahsiah dan pendidikan anak-anak, terdapat banyak cabaran dan dugaan terutamanya di dalam dunia sekarang yang serba maju dan moden. Ibubapa hendaklah memainkan peranan yang penting dan bijak dalam mendidik anak-anak sering dengan peredaran zaman.


Oleh itu, ibu bapa hendaklah mempersiapkan diri mereka dengan ilmu-ilmu semasa agar pengaruh luar dapat di bendung. Contohnya, penggunaan internet di rumah. Bagi ibu bapa, mereka perlu menguasai ilmu computer dan internet dalam mengawal penggunaan internet atau computer di rumah.





Cukuplah sekadar ilmu pengatahuan tersebut hanya untuk membendung dan mengawal anak-anak dalam melayari internet seperti, meletakkan password, atau membuat check laman web yang telah di buka oleh anak-anak melalui cara membuka ‘history’ atau sebagainya.


Oleh yang demikian, sebagai kesimpulannya di sini adalah, amatlah penting bagi ibubapa untuk sentiasa bersedia untuk up-date diri mereka dengan ilmu pengetahuan seiring dengan peredaran zaman.


Malah, ibubapa juga mustilah bersedia untuk belajar perkara-perkara yang baru terutamanya ilmu teknologi dan maklumat dalam memastikan tumbesaran anak-anak terkawal dan berada dalam ruang lingkup yang selamat.


Terlampau menggongkong juga adalah bukan 1 penyelesaian yang terbaik sebenarnya. Ini kerana anak-anak akan patuh dan mengikut kata apabila ibubapa berada di hadapan mereka. Sekiranya ibubapa tiada, mereka akan rasa bebas dan ‘free’ dari kongkongan ibubapa mereka.





Malah, ia akan membuatkan jiwa anak-anak memberontak. Tanpa belaian kasih sayang yang secukupnya dan kurang komunikasi yang berkesan, ia membuatkan anak-anak menjadi degil dan tidak dengar kata.







Kenapa? Kerana anak-anak yang mempunyai jiwa memberontak sebenarnya mahukan perhatian dan kasih sayang yang lebih dari ibubapa. Mereka memberontak kerana kurangnya komunikasi yang berkesan antara ibubapa dan anak-anak.


Justeru, fahamilah anak-anak dengan penuh kesabaran dan belailah mereka dengan penuh kasih sayang agar mereka berasa selamat untuk menjadikan kita sebagai rakan, teman dan sahabat mereka.



Namun, AWAS!! Bukan semua kehendak mereka yang perlu kita penuhi. Biarlah berpada-pada dan sekiranya ibubapa menolak kemahuan mereka, jelaskanlah sebab dan kenapa kepada mereka dengan rasional melalui komunikasi yang berkesan. Dengan cara inilah akan membuat mereka merasakan bahawa ibubapa lah merupakan rakan, teman dan sahabat mereka.




Wallahua'lam


Dari Minda Hujjati


nota :


kah kah kah .... NAK KAHWIN SANGAT.... kah kah


kah kah kah .... TAK CUKUP ILMU .... kah kah kah


kah kah kah .... BILA ANAK MASALAH, MARAH KAT ANAK .... kah kah


woit ,,,,... PADAHAL KO YANG BERMASALAH DALAM MEMBENTUK KELUARGA .... kah kah


kah kah kah .... ORANG KAHWIN, KO PUN NAK KAHWIN ...... kah kah


kah kah kah .... APA LA NAK JADI KAT DUNIA SEKARANG nih... kah kah kah

No comments: